IKT i læring - Pedagogisk bruk av IKT IKT 302

Læringsutbytte

Etter studiet skal studentene:

  • Være kjent med grunnleggende pedagogisk bruk av IKT
  • Vite hvordan lærere kan benytte IKT i ulike fag i grunnskole, videregående skole og voksenopplæring
  • Være kjent med rådende forskning og trender innen IKT og pedagogikk
  • Ha et grunnlag for realistisk vurdering og bruk av ny teknologi, både i eget arbeid og i samarbeid med andre i skolemiljøet
  • gjøre rede for IKT-løsninger og arbeidsformer for bruk i opplæringssituasjoner
  • Vite hvordan digitale medier påvirker og endrer elevenes bruk av Internett.
  • Være kjent med kildekritikk, lovverk, etikk og jus knyttet til bruk av digitale medier i undervisning og skole/hjem-samarbeid.
  • Videreutvikle faglig, didaktisk og metodisk innsikt i egen digital kompetanse for å kunne ta den i bruk i ulike fag og emner.

Innhold

Emnet skal gi et allsidig grunnlag for å kunne bruke IKT som hjelpemiddel i undervisning, lek og læring. Emnet tar også opp en rekke sider ved bruk av IKT i samfunn og arbeidsliv som det er viktig for lærere å være kjent med.

Modulen består av følgende emner:

  • Pedagogisk bruk av standard programvare
  • Pedagogisk bruk av lyd, bilde og video i skolen
  • Ha kunnskap om og forståelse for IKT i undervisning, lek og læring
  • Ha kunnskap om krav til gode digitale læringsmiljø
  • Ha kjennskap til barn- og unges fritidsbruk av IKT.
  • Utvikle, vurdere og anvende digitale læringsressurser.
  • Bruk av digitale hjelpemidler som interaktive tavler i skolen
  • Nettvett, nettetikk og bruk av digitale kilder
  • Sosiale medier i skolen
  • Legge til rette praktisk for ett IKT-basert undervisningsopplegg.

Arbeids- og læringsformer

Nettstudium med samlinger. Detaljer gis i semesterplan.

Vurderingsformer

I dette studiet inngår 3 obligatoriske arbeidskrav:

  1. Praktisk/skriftlig individuell oppgave. Oppgavebesvarelsen skal utgjøre maks 3500 ord i tillegg til evt. video/animasjon. Vektes 30 %.
  2. Praktisk prosjektarbeid med skriftlig dokumentasjon. En slik oppgave kan bygges opp som en gruppeoppgave, med omfang på maks 4000 ord i tillegg til evt. video/animasjon. Vektes 30 %.
  3. Skriftlig hjemmeeksamen. Hjemmeeksamen er individuell, og knyttes til ett eller flere emneområder i studiet. Vektes 40 %.

Studenten vil få én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Hans-Olav Johnsen <hans.o.johnsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 17.10.2012