IKT i læring - Pedagogisk bruk av IKT IKT 302
Læringsutbytte
Etter studiet skal studentene:
- Være kjent med grunnleggende pedagogisk bruk av IKT
- Vite hvordan lærere kan benytte IKT i ulike fag i grunnskole, videregående skole og voksenopplæring
- Være kjent med rådende forskning og trender innen IKT og pedagogikk
- Ha et grunnlag for realistisk vurdering og bruk av ny teknologi, både i eget arbeid og i samarbeid med andre i skolemiljøet
- gjøre rede for IKT-løsninger og arbeidsformer for bruk i opplæringssituasjoner
- Vite hvordan digitale medier påvirker og endrer elevenes bruk av Internett.
- Være kjent med kildekritikk, lovverk, etikk og jus knyttet til bruk av digitale medier i undervisning og skole/hjem-samarbeid.
- Videreutvikle faglig, didaktisk og metodisk innsikt i egen digital kompetanse for å kunne ta den i bruk i ulike fag og emner.
Innhold
Emnet skal gi et allsidig grunnlag for å kunne bruke IKT som hjelpemiddel i undervisning, lek og læring. Emnet tar også opp en rekke sider ved bruk av IKT i samfunn og arbeidsliv som det er viktig for lærere å være kjent med.
Modulen består av følgende emner:
- Pedagogisk bruk av standard programvare
- Pedagogisk bruk av lyd, bilde og video i skolen
- Ha kunnskap om og forståelse for IKT i undervisning, lek og læring
- Ha kunnskap om krav til gode digitale læringsmiljø
- Ha kjennskap til barn- og unges fritidsbruk av IKT.
- Utvikle, vurdere og anvende digitale læringsressurser.
- Bruk av digitale hjelpemidler som interaktive tavler i skolen
- Nettvett, nettetikk og bruk av digitale kilder
- Sosiale medier i skolen
- Legge til rette praktisk for ett IKT-basert undervisningsopplegg.
Arbeids- og læringsformer
Nettstudium med samlinger. Detaljer gis i semesterplan.
Vurderingsformer
I dette studiet inngår 3 obligatoriske arbeidskrav:
- Praktisk/skriftlig individuell oppgave. Oppgavebesvarelsen skal utgjøre maks 3500 ord i tillegg til evt. video/animasjon. Vektes 30 %.
- Praktisk prosjektarbeid med skriftlig dokumentasjon. En slik oppgave kan bygges opp som en gruppeoppgave, med omfang på maks 4000 ord i tillegg til evt. video/animasjon. Vektes 30 %.
- Skriftlig hjemmeeksamen. Hjemmeeksamen er individuell, og knyttes til ett eller flere emneområder i studiet. Vektes 40 %.
Studenten vil få én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Hans-Olav Johnsen <hans.o.johnsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 17.10.2012