Samfunnsfag 1 - Ut i verden, trinn 1-7 SAM 102
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- har kunnskap om sentrale emner innenfor europeisk historie fra antikken til 1800-tallet
- har kunnskap om kart og bruk av kart
- har kunnskap om globalisering; kulturelt, økonomisk, politisk og miljømessig
- har kunnskap om migrasjon, det flerkulturelle samfunnet, urfolk og nasjonale minoriteter
- har kunnskap om politikk og demokratiforståelse
Ferdigheter
Studenten:
- kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt og globalt perspektiv, tilpasset ulike grupper elever og individuelle behov
- kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom debatter og andre muntlige aktiviteter i samfunnsfag
Generell kompetanse
Studenten:
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
- kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsing i samarbeid med elevene
Innhold
Emnet bygger videre på kurset SAM101 og har fokus på verden utenfor Norge med forankring i kunnskap om norske samfunnsforhold. Emnet inneholder fagemner innenfor historie, geografi og samfunnskunnskap, og fokuserer spesielt på kunnskap om europeisk historie til 1800-tallet, kunnskap om kart og kartbruk, ulike aspekter ved globalisering, om migrasjon, flerkulturalitet, urfolk og nasjonale minoriteter, samt politikk og demokratiforståelse.
Arbeids- og læringsformer
Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som klassesamtale / -diskusjon, forelesning, seminar, arbeid med kilder og oppgaveskriving.
Deler av undervisningen er obligatorisk. Det vil framgå av semesterplanen ved studiestart hva som er obligatorisk.
Vurderingsformer
Underveisvurdering:
I forbindelse med seminarundervisning skal studentene arbeide i grupper med oppgaver / problemstillinger som legges fram muntlig for resten av klassen. Vurderes til bestått/ikke-bestått.
I forbindelse med den individuelle fagdidaktiske oppgaven skal studentene veilede hverandre i grupper. Det er obligatorisk å gi én skriftlig tilbakemelding til en fagdidaktisk oppgave. Vurderes til bestått/ikke-bestått
Sluttvurdering:
Skriftlig individuell fagdidaktisk oppgave. Teller 1/3 av endelig karakter.
Individuell muntlig eksamen. Teller 2/3 av endelig karakter
I sluttvurderingen gis det gradert karakterer, følgende graderte bokstavkarakterskala benyttes:
Symbol |
Betegnelse |
Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier |
A |
fremragende |
Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. |
B |
meget god |
Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet. |
C |
god |
Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. |
D |
nokså god |
En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. |
E |
tilstrekkelig |
Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. |
F |
ikke bestått |
Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. |
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Kjersti Ulriksen <kjersti.ulriksenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Kerstin Bornholdt - 05.07.2012