Samfunnsfag 1 - Grunnkurs i samfunnsfag, trinn 5-10 SAM 501

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

- har kunnskap om sentrale utviklingstrekk i Norge fra vikingtid til 1905

- har kunnskap om natur- og kulturlandskap i Norge

- har kunnskap om arbeidsliv og verdiskapning

- har kunnskap om samfunnsinstitusjoner, demokrati og barns rettigheter

- har kunnskap om samfunnsfag som skole- og vitenskapsfag

Ferdigheter

Studenten:

- kan anvende elevenes hjemsted som læringsarena i undervisning i samfunnsfag

- kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen

- kan bruke faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfaglig opplæring på 1.-7. trinn

Generell kompetanse

Studenten:

- kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig

- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning

- kan gi opplæring i grunnleggende ferdigheter innen fagets rammer

Innhold

Innholdet i SAM 501 fokuserer på norske samfunns- og naturforhold, og skal gi kompetanse til å undervise i grunnleggende emner innen historie, geografi og samfunnskunnskap på 5.-10.trinn. Utgangspunktet for kunnskap er elevenes erfaringsverden, lærebøker og ulike typer av andre kilder - bl.a. internett, muntlige og skriftlige kilder, kart, statistikk, aviser og museer.

Innen HISTORIE omfatter emnet norsk historie fra vikingtid til 1905. Innen GEOGRAFI omfatter emnet natur- og kulturlandskapet i Norge, arbeidsliv og verdiskapning. Innen SAMFUNNSKUNNSKAP arbeider vi med samfunnsinstitusjoner og demokrati. Kunnskap om samfunnsfag som vitenskapsfag og skolefag er en viktig del av emnet, i tillegg til DIDAKTISKE ferdigheter og kompetanse.

Arbeids- og læringsformer

Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som klassesamtale / -diskusjon, forelesning, seminar, arbeid med kilder bl.a. IKT, oppgaveskriving og deltakelse på ekskursjoner / feltarbeid.

I forbindelse med seminarundervisning skal studentene arbeide i grupper med oppgaver / problemstillinger som legges fram for resten av klassen. Ekskursjon(er) / feltarbeid blir arrangert i tilknytning til arbeidet med grunnleggende geografi.

Deler av undervisningen er obligatorisk. Dette gjelder seminartimer med framlegging, deltakelse på ekskursjoner / feltarbeid o.a. timer av praktisk og fagdidaktisk karakter. Det vil framgå av semesterplanen ved studiestart hva som er obligatorisk.

Vurderingsformer

Underveisvurdering:

Studenten må delta på ekskursjon eller feltarbeid i tilknytning til arbeid med hjemstedet som læringsarena. Deltagelse blir registert som besått/ikke-bestått

Studenten delta i gruppearbeid som skal fremføres muntlig for resten av klasse. Blir vurdert til bestått/ikke-bestått

Sluttvurdering

Individuell tverrfaglig oppgave med feltarbeid. Teller 1/3 av endelig karakter

Individuell skriftlig eksamen. Teller 2/3 av endelig karakter.

I sluttvurderingen gis det gradert karakterer, følgende graderte bokstavkarakterskala benyttes:

Symbol

Betegnelse

Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier

A

fremragende

Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet.

B

meget god

Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet.

C

god

Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene.

D

nokså god

En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet.

E

tilstrekkelig

Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet.

F

ikke bestått

Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kerstin Bornholdt <Kerstin.BornholdtSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Kjersti Ulriksen - 05.07.2012