Samfunnsfag 1 - Historie og samfunn i Norge og Midtøsten, trinn 5-10 SAM 502
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om sentrale emner innenfor europeisk historie fra antikken til 1800-tallet
- har kunnskap om klima, miljø- og ressurskonflikter
- har kunnskap om kart og bruk av kart
- har kunnskap om migrasjon, det flerkulturelle samfunnet, urfolk og nasjonale minoriteter
- har kunnskap om Midtøstens geografi, historie og samfunnsforhold fra 1800-tallet til vår tid
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
- kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt og globalt perspektiv, tilpasset ulike grupper elever og individuelle behov
- kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i samfunnsfag
Generell kompetanse
Studenten:
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
- kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsing i samarbeid med elevene
Innhold
Innholdet i SAM 502 fokuserer på migrasjon og Midtøsten. Emnet omfatter aktuelle temaer som Palestinakonflikten, ferskvannsproblematikk, klima- og miljøkonflikter og det flerkulturelle samfunnet.
Arbeids- og læringsformer
Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som klassesamtale / -diskusjon, forelesning, seminar, arbeid med kilder, oppgaveskriving og deltakelse på ekskursjon. Mulighet for en ukes ekskursjon til et land i Midtøsten vil bli vurdert.
Deler av undervisningen er obligatorisk. Dette gjelder seminartimer med framlegging og andre timer av praktisk og fagdidaktisk karakter. Det vil framgå av semesterplanen ved studiestart hva som er obligatorisk.
Vurderingsformer
Underveisvurdering:
I forbindelse med seminarundervisning skal studentene arbeide i grupper med oppgaver / problemstillinger som legges fram muntlig for resten av klassen. Vurderes til bestått/ikke-bestått.
I forbindelse med den individuelle fagdidaktiske oppgaven skal studentene veilede hverandre i grupper. Det er obligatorisk å gi én skriftlig tilbakemelding til en fagdidaktisk oppgave. Vurderes til bestått/ikke-bestått.
Sluttvurdering:
Skriftlig individuell fagdidaktisk oppgave. Teller 1/3 av endelig karakter.
Individuell muntlig eksamen. Teller 2/3 av endelig karakter.
I sluttvurderingen gis det gradert karakterer, følgende graderte bokstavkarakterskala benyttes:
Symbol |
Betegnelse |
Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier |
A |
fremragende |
Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. |
B |
meget god |
Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet. |
C |
god |
Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. |
D |
nokså god |
En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. |
E |
tilstrekkelig |
Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. |
F |
ikke bestått |
Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. |
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Gunnar W. Knutsen <Gunnar.W.KnutsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Kerstin Bornholdt - 05.07.2012