Kroppsøving 1 KRØ 502
Læringsutbytte
Kunnskap
- Studentene skal ha fagdidiktisk kunnskap til å anvende og dokumentere hvordan undervisning og læring praktiseres
- Studentene skal ha kunnskap om fysisk aktivitet og kroppsøving i et folkehelseperspektiv
- Studentene skal ha kunnskap om hvordan de grunnleggende ferdighetene bidrar til økt læring i faget
Ferdigheter
- Studentene skal kunne planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere undervisning i kroppsøving
- Studentene skal kunne legge til rette for å lede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter i leik og ulike aktiviteter
- Studentene skal kunne vurdere kompetanse og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring
- Studentene skal kunne vurdere elevenes måloppnåelse etter kompetansemålene og begrunne vurderingene
Generell kompetanse
- Studentene skal kunne forstå, utøve og utvikle kroppsøving som allmenndannede fag
- Studentene skal kunne ta ansvar for kontinuerlig utvikling av egen profesjonalitet
- Studentene skal kunne kommunisere med elever, foresatte og kolleger om problemstillinger knyttet til kroppsøving og kroppslig læring
Innhold
Praktiske aktiviteter
- Skileik
- Skøyter
- Ballspill
Introduksjon vinterfriluftsliv
Fagdidaktikk
- Ulike undervisningsmetoder knyttet til kroppsøvingsfaget
Fysisk aktivitet, helse og livsstil
-
Nasjonale føringer om fysisk aktivitet og helse
Helsefremmende opplæring
Fysisk aktivitet i forhold til kroppsideal, kosthold, doping og livsstil
Arbeids- og læringsformer
Studentarbeid, lærerstyrte- og studentstyrte forelesninger. Studieoppgaver, både individuelle og i gruppe. Gjennom å knytte fagstoffet til studentenes egne erfaringer skal de engasjeres og motiveres til deltagelse og diskusjon i plenum eller i grupper. Idrettsaktiviteter, leik og friluftsliv vil bli presentert på den årstid de naturlig hører til. I tillegg til undervisningen blir det satt av tid til selvstudium, egentrening og egenaktivitet.
Vurderingsformer
Obligatoriske arbeidskrav.
4-timers skriftlig eksamen
Alle praktiske aktiviteter og underveisoppgaver må være bestått for å få karakter i emnet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jon Einar Bergsland <jon.e.bergslandSPAMFILTER@hit.no> - 24.01.2012