Kroppsøving 2 KRØ 504
Læringsutbytte
Kunnskap
- Studentene skal ha kunnskap om kroppsbilde og identitet i barne og ungdomskulturen
- Studentene skal ha kunnskap i dans, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur
- Studentene skal ha kunnskap om eleven med utgangspunkt i kjønn, sosial bakgrunn, etnisitet, evne og funksjonsnivå knyttet til kroppsøving og kroppslig læring
- Studentene skal ha forståelse for kroppen som symbol i dagens samfunn med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i ungdomskultur
Ferdigheter
- Studentene skal kunne ulike svømmeteknikker Studentene skal kunne legge til rette for og lede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter i svømming, individuell idrett, lagidrett, dans, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer som er aktuelle for trinn 5-10
Generell kompetanse
- Studentene skal kunne bidra til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving
- kan reflektere omkring kroppsøving som del av norsk kultur og i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv
Innhold
Idrettsaktiviteter
- Langrenn
- Svømming
- Dans
Friluftsliv på vann og vassdrag
Fysisk aktivitet, idrettskultur og samfunn
- Idrett, leik, dans og friluftsliv
- Idrettens egenart
- Idrett, fysisk aktivitet og individet
Arbeids- og læringsformer
Studentarbeid, lærerstyrte- og studentstyrte forelesninger. Studieoppgaver, både individuelle og i gruppe. Gjennom å knytte fagstoffet til studentenes egne erfaringer skal de engasjeres og motiveres til deltagelse og diskusjon i plenum eller i grupper. Idrettsaktiviteter, leik og friluftsliv vil bli presentert på den årstid de naturlig hører til. I tillegg til undervisningen blir det satt av tid til selvstudium, egentrening og egenaktivitet.
Vurderingsformer
Obligatoriske underveisoppgaver.
Mappeevaluering (40 %) Individuell muntlig prøve (60 %)
Alle praktiske aktiviteter og underveisoppgaver må være bestått for å få karakter i emnet
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>,Jon Einar Bergsland <jon.e.bergslandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jon Einar Bergsland - 10.02.2012