Matematikk 501, Tall, tallregning, algebra og geometri MAT 501

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter gjennomført kurs skal studenten ha

• undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10 med særlig vekt på tallforståelse og regning, overgangen fra aritmetikk til algebra, algebra, geometri.
• kunnskap om språkets rolle for læring av matematikk
• kunnskap om den betydningen representasjonsformer har i matematikk, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
• undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
• kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget
• kunnskap om ulike teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
• kunnskap om et bredt metoderepertoar for undervisning i matematikk
• kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tall og geometri

Ferdigheter

Etter gjennomført kurs skal studenten

•kunne planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10 forankret i forskning, teori og praksis
•ha gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
•kunne arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser og argumenter
•kunne bruke og vurdere kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter, for å tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov
•kunne vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, og begrunne vurderingene
•kunne forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker

Generell kompetanse

Etter gjennomført kurs skal studenten

•ha forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
•ha innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
•ha innsikt i matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn

Innhold

I modulen vil følgende tema vektlegges

Tallforståelse

Begrepsutvikling - Tallbegrepet - Tallsystemer ulike baser/historisk - Sammenhengen mellom brøk og desimaltall, prosent og promille - Proporsjonalitet - Faktorisering og delelighet - Figurtall

Tallregning

De fire regneartene - Hoderegning - Regnestrategier - Algoritmerekning

Algebra:

Algebraiske uttrykk - Variabelbegrepet - Formler - Brøkuttrykk (med flere ledd i nevner) - Likninger og likningssett

Geometri

To- og tredimensjonale figurer som sirkler, mangekanter, kuler og sylindere - Polygoner og enkle polyedre - Konstruksjoner - Beregninger - Forflytting (speiling, rotasjon, parallellforskyving og glidespeiling) - Symmetri

Fagdidaktikk

Elevers tenkemåter og holdninger - Undervisningsformer og arbeidsmåter i faget

IKT

Nettsteder - Excel (regneark) - Geogebra (interaktiv geometri).

Arbeids- og læringsformer

Matematikk 501 går over et semester. Det legges opp til varierte arbeidsmåter. Undervisningen vil bestå av både forelesninger, individuelle øvinger og gruppearbeid. Det blir gitt en obligatorisk fagdidaktisk oppgave, en del av arbeidet med denne vil være knyttet til praksis.

Vurderingsformer

Den fagdidaktiske oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent. Oppgaven må være godkjent før kurset kan godkjennes. Den avsluttende eksamen er en individuell skriftlig prøve på 5 timer. Den skriftlige prøven gis gradert karakter mellom A og F, hvor A er beste karakter og E er dårligste karakter for bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Tillatte hjelpemidler: kalkulator, tegne- og skrivesaker.

Matematikkdelen av LK06, samt er formelark, vedlegges eksamensoppgaven.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Peer Andersen <peer.andersenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Peer Sverre Andersen - 21.03.2012