Matematikk 502, Måling, funksjoner, statistikk og sannsynlighet MAT 502

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter gjennomført kurs skal studenten ha

• undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10, med særlig vekt på måling, funksjoner, statistikk og sannsynlighetsregning
• kunnskap om språkets rolle for læring av matematikk
• kunnskap om den betydningen representasjonsformer har i matematikk, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
• undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
• kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget
• kunnskap om ulike teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
•innsikt i og erfaring med bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
• kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av funksjons- og sannsynlighetsbegrepet

Ferdigheter

Etter gjennomført kurs skal studenten

•kunne planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10 forankret i forskning, teori og praksis
•ha gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
•kunne arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser og argumenter
•kunne bruke og vurdere kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter, for å tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov
•kunne vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, og begrunne vurderingene
•kunne forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker

Generell kompetanse

Etter gjennomført kurs skal studenten

•ha forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
•ha innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
•ha innsikt i matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn

Innhold

I modulen vil følgende tema vektlegges

Måling

Ikkestandardiserte enheter - Lengde, areal, volum - Vekt (masse) - Tid - Måleinstrumenter - Måleusikkerhet - Valuta

Funksjoner

Lineære funksjoner - Kvadratiske gradsfunksjoner - Enkle rasjonale funksjoner - Eksponentialfunksjoner

Statistikk

Datainnsamling og presentasjon - Tolke diagrammer - Sentral- og spredningsmål

Sannsynlighetsrekning

Sannsynlighetsmodeller som store talls lov, geometrisk modell og uniform modell - Kombinatorikk - Hypergeometrisk og binomisk fordeling

Fagdidaktikk

Elevers tenkemåter og holdninger - Undervisningsformer og arbeidsmåter i faget

IKT

Excel (regneark) - Geogebra (graftegning).

Arbeids- og læringsformer

Matematikk 502 går over ett semester. Det legges opp til varierte arbeidsmåter. Undervisningen vil bestå av både forelesninger, individuelle øvinger og gruppearbeid. Det blir gitt en obligatorisk fagdidaktisk oppgave, en del av arbeidet med denne vil være knyttet til praksis.

Vurderingsformer

Det blir gitt en skriftlig innleveringsoppgave som i hovedsak er knyttet til faglige temaer. Denne skal være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Den avsluttende eksamen er en individuell muntlig prøve i slutten av semesteret. Eksaminasjon varer inntil 45 minutter. Eksamen vurderes etter en skala, gradert fra A til F hvor A er beste og E er dårligste karakter for bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Peer Andersen <Peer.andersenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Peer Sverre Andersen - 21.03.2012