Barnehage og ledelse 30BALED

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studentene skal ha innsikt i og kunnskap om ulike områder ved pedagogisk ledelse og personalutviklingsledelse i barnehagen.

Studentene skal ha innsikt i hvordan barnehagen som organisasjon blir påvirket av ulike interessenter.

Studentene skal ha kunnskap om barnehagen som en lærende organisasjon.

Ferdigheter:

Studentene skal ha innsikt i hva det vil si å være leder i barnehagen, og ha forståelse for de relasjonelle sidene ved ledelse.

Studentene skal utvikle evnen til å utføre og løse oppgaver knyttet til planlegging, gjennomføring og evaluering av lederhandlinger i barnehagen.

Generell kompetanse:

Studentene skal få kompetanse om juridiske, økonomiske og administrative perspektiv.

Studentene skal få innsikt i hva lederrollen innebærer i informasjons- og kommunikasjonssamfunnet.

Studentene skal få forståelse for at samordning og samarbeid er nødvendig sett i forhold til det helhetlige oppvekstmiljøet til barn.

Innhold

Studiet er delt i to hovedemner som hver utgjør 15 studiepoeng. De to hovedemnene er:

Hovedemne 1.

Ledelse i barnehagen og ledelse i det offentlige rom.

Hovedemne 2:

Pedagogisk ledelse og barnehagen som lærende organisasjon.

Innhold hovedemne 1:

Dette emnet legger vekt på barnehagen som en viktig samfunnsaktør og barnehagens samarbeid med ulike interessenter. Studentene vil få kunnskap og innsikt i personalfaglig ledelse og hvordan en leder kan skape forutsetninger for at ledere og medarbeidere utvikler en felles forståelse av den pedagogiske praksisen i barnehagen. Dette emnet gir også innsikt i offentlige reformer, nasjonale og lokale føringer. Videre vil studentene få innsikt i juridiske, økonomiske og administrative perspektiv.

Aktuelle tema:

  • barnehagen i samfunnet
  • samarbeid med barnehagens interessenter, kommunikasjon, konflikter og makt
  • ulike måter å lede på
  • yrkesetikk
  • ledelse og kjønn
  • oppfølging av personalet i barnehagen
  • arbeidsmiljø
  • ledelse i det offentlige rom
  • offentlige reformer, (inter)nasjonale og lokale føringer (politiske og faglige)
  • juridiske, administrative og økonomiske perspektiv
  • samspill og samarbeid mellom administrative forvaltning og myndighetene

Innhold hovedemne 2:

Emnet fokuserer på barnehagen som lærende organisasjon. Emnet tar opp lederens ansvar for å skape en kultur som bygger på barnehagens samfunnsmandat, verdigrunnlag og oppgaver. Et kritisk blikk er sentralt for å utvikle en barnehage i tråd med føringer i R-06. Emnet vil fokusere på lederhandlinger som å skape en lærende kultur i barnehagen, og oppgaver knyttet til å skape og studere endringsprosesser. Pedagogisk ledelse setter fokus på lederens rolle i forhold til å initiere og lede utviklingsarbeid.

Aktuelle tema:

  • pedagogisk ledelse
  • barnehagen som lærende organisasjon
  • lederen som veileder
  • organisasjonskultur
  • kritisk refleksjon
  • læreplanarbeid og planleggingsoppgaver
  • pedagogisk utviklingsarbeid
  • aksjonsforskning
  • pedagogisk dokumentasjon
  • vitenskapsteori og metode

Arbeids- og læringsformer

Studiet er organisert over to semestre med felles samlinger på studiestedet og i klasserom på nett.

Arbeidsformene vil være varierte i forhold til innholdet. Det vil veksle mellom forelesninger, refleksjon, skriftlig og muntlig formidling, selvstudium,veiledning, drøftingsoppgaver og praktiske øvelser som reflekterer vektlegging av dyktighet i kommunikasjon, samarbeid og ledelse. Det vil bli arbeidet individuelt og i grupper, og gitt gruppevis og individuell veiledning. Det legges vekt på studentmedvirkning.

Oppgaver vil kreve samarbeid og kontakt med praksisfeltet, bla. i tilknytning til en bacheloroppgave.

Obligatorisk deltaking og arbeidskrav

Undervisningen på samlingene er obligatorisk, og krever 80 % tilstedeværelse.

Arbeidskrav: Alle arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studentene kan fremstille seg til eksamen.

Arbeidskrav hovedemne 1:

Gruppeoppgave: Med utgangspunkt i en barnehageleders hverdag, skal studenten dokumentere og presentere ledelsesutfordringer i barnehagen og vurdere mulige utviklingsområder. Godkjent/ikke godkjent.

Arbeidskrav hovedemne 2:

Utarbeide prosjektskisse i forbindelse med bacheloroppgave. Godkjent/ikke godkjent.

Deltakelse og muntlig presentasjon på arbeids – og veiledningsseminar i forbindelse med bacheloroppgave oppgave.Godkjent/ikke godkjent.

Vurderingsformer

Hovedemne 1:

Individuell skriftlig oppgave. Vurderes etter karakterskala A-F. Oppgaven teller 40% av endelig karakter.

Muntlig presentasjonsoppgave, gruppe. Vurderes etter karakterskala A-F. Oppgaven teller 20% av endelig karakter.

Hovedemne 2:

Bacheloroppgave. Se HIT sine retningslinjer for bacheloroppgave. Oppgaven teller 40% av endelig karakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Marit Bøe <marit.boeSPAMFILTER@hit.no>,Ingrid Midteide Løkken <Ingrid.m.lokkenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Eidbjørg Sandnes Hansson - 13.01.2012