Pedagogikk - samlings- og nettbasert førskolelærerutdanning 45PD131
Innhold
Innholdet i utdanningen vil i hovedsak presenteres slik at du først vil få en grunnleggende og generell innføring og mot slutten av utdanningen vil du møte mye av det samme innhold på en slik måte at det stiller større krav til egen faglig refleksjon og forståelse. Innholdet presenteres slik:
1. klasse
1. Profesjonsdanning
- Innføring i rammeplan for barnehager (R-2006)
- Førskolelærerrollen i et historisk og samtidig perspektiv
- Barnehagen som samfunnsinstitusjon og læringsarena
- Den skrivende førskolelærer. Vitenskapsteori og metode. Introduksjon til Bacheloroppgaven som ligger i 4.studieår
- Veildning - en introduksjon
2. Gruppepsykologi
- Kommunikasjon med vekt på samspill, anerkjennelse
- Barns rolle i gruppe
- Refleksjoner over egne og andres roller i sosiale læringsprosesser (gruppesamspillet)
3. Didaktikk som fagområde
- Læringssyn og didaktikk
- Barns medvirkning i det didaktiske arbeid
- Anvende faglige begrunnelser i didaktisk arbeid
- Hvordan anvende didaktisk planverktøy
- Reflektere, evaluere og utvikle pedagogisk arbeid med utgangspunkt i dokumentasjon
- Prosjektarbeid med barn
- Pedagogisk dokumentasjon
4. Ulike dokumentasjonsformer
- Praksisfortellinger
- Observasjon
- Pedagogisk dokumentasjon
- Intervju
2. klasse
1. Barns utvikling
- Syn på barn og barndom
- Barns medvirkning
- Utviklingspsykologiske teorier
- Systemteoretisk perspektiv
- Småbarnspedagogikk
3. klasse
1. Profesjonsdanning
- Læreplanteori
- Grunnsynsteori
- Komparativ pedagogikk
- Barnehagens verdigrunnlag
- Kvalitet i barnehagen – styrke barnehagen som lek og læringsarena
- Den skrivende førskolelærer. Vitenskapsteori og metode. Grunnlag for Bacheloroppgaven som ligger i 4. studieår
2. Lek, læring og sosialt samspill
- Lek - og læringsteorier
- Pedagogisk bruk av digitale verktøy
- Det fysiske miljøets betydning for barns lek og læring
- Barn og voksne i lek og lærende prosesser
- Helhetlig tilnærming til omsorg, lek og læring
- Temapraksis sammenheng/samarbeid barnehage- skole
- Likeverd - likestilling
4. klasse
1. Profesjonsdanning
- Bachelor oppgave
- Det flerkulturelle samfunn - mangfold i barns oppvekstkår
- Grunnsyn
- Yrkesetikk og profesjonskunnskap
- Profesjonsutøvelse, makt og avmakt, definisjonsmakt
- Barnehagens mandat i samfunnet - ulike barnehageformer
2. Pedagogisk ledelse
- Organisasjonsutvikling - den lærende barnehage
- Pedagogisk ledelse
- Pedagogisk dokumentasjon i lederarbeid
- Samarbeid – foreldre og personalarbeid
- Veiledning - faglig kompetanse, utvikling - og endringskompetanse
- Den inkluderende barnehage
3. Utviklingsvariasjoner
- Utviklingsvariasjoner
- Kartleggingsverktøy
- Tverrfaglig - og tverretatlig samarbeid
- Omsorgssvikt
- Ulike tiltak
Arbeids- og læringsformer
Studentene skal delta aktivt i planlegging, organisering og vurdering av studiet. Organisering og arbeidsformer bør legges opp slik at det dannes en naturlig progresjon i studiet med vekt på grunnleggende kompetanser innledningsvis og mer krevende kompetanser videre i studiet. I løpet av studiet kan det på semesterplanen avsettes tid til leseperioder i et nærmere angitt antall uker.
Det vises også til egen plan for praksis som beskriver organisering og oppgaver knyttet til praksisopplæringen.
Pedagogikkstudiet i lærerutdanningen ved Høgskolen i Telemark er lagt opp slik:
1. studieår. 15 stp
2. studieår: 5 stp
3. studieår: 10 stp
4. studieår: 15 stp
Praksisopplæring:
1. semester. 2 uker oppstartspraksis
2. semester. 5 uker praksisperiode i barnehage
5. semester. 6 uker praksisperiode i barnehage
6. semester. Temapraksis sammenheng/samarbeid barnehage- skole. 3d skole 2d bhg.
8. semester. 6 uker praksisperiode i barnehage.
De arbeidsoppgavene en førskolelærer skal beherske i sin yrkesutøvelse krever erfaring fra varierte arbeidsformer. Eksempler på arbeidsformer som vil bli benyttet i dette studiet er selvstudium, forelesning, observasjon, veiledning, interaktive læringsformer (som IKT), framstilling skriftlig og muntlig, gruppearbeid etc.
Arbeidsformene vil bli mer utdypet i forhold til innhold og vurderingsformer gjennom tema/semesterplaner.
For å møte det relevante innholdet kreves det aktiv deltakelse i undervisning, oppsøke praksisfeltet og aktiv bruk av skriftlige, muntlige og multimediale medier. Deler av studiet er obligatorisk. Detaljer om det vil gå fram av semesterplanene. Til vanlig gjelder det arbeid i seminargrupper, kollokviegrupper, innlevering av skriftlige arbeider samt alt arbeid knyttet til praksisopplæringen inkludert for og etterarbeid. Studenter som har for stort fravær på obligatoriske deler av studiet vil ikke få det godkjent.
Vurderingsformer
Studentene får vurdering på de ulike semestre som er studiepoengberegnet, etter hvert som de gjennomføres. Vurderingsformene skal avspeile progresjonen i studiet og de arbeidsformer som er benyttet. De skriftlige eksamenene vil kunne være gjenstand for ekstern vurdering.
1. sem (7.5 stp):
Muntlig gruppeeksamen etter semesterets emner – gruppepsykologi og samspill. Det gis karakteren bestått/ikke bestått. Det vil bli delt ut oppgavehefte før eksamen.
2. sem (7.5 stp):
Skriftlige oppgaver til innlevering. Individuelt.
- Didaktikk som fagområde
- Ulike dokumentasjonsformer
Det gis gradert karakter på oppgavene ved innlevering i slutten av semesteret. Disse to oppgavene sammen med oppgaven fra 4. semester teller totalt 30 % av vitnemålskarakter
4. sem. (5 stp)
- Barns utvikling,
Det gis gradert karakter på oppgavene ved innlevering i slutten av semesteret. Denne oppgaven sammen med oppgavene fra 2. semester teller totalt 30 % av vitnemålskarakter
Dokumentasjon av praksis – bestått/ikke bestått
5.sem (5 stp)
Skriftlige oppgaver til innlevering. Gruppe.
- Profesjonsutdanning - lek, læring og sosialt samspill
Det gis bestått/ikke bestått på oppgaven.
6. sem (5 stp):
Muntlig høring med utgangspunkt i læringsprosessen i prosjekt overgang/sammenheng barnehage- skole - bestått/ikke bestått.
Individuell skriftlig eksamen, 6 t - Lek, læring og sosialt samspill – gradert karakter. Teller 40 % av vitnemålskarakteren.
7. sem: (7,5 stp)
Skriftlige oppgave til innlevering. Individuelt.
- Profesjonsutdanning – pedagogisk ledelse
Det gis bestått/ikke bestått på oppgaven.
8. sem (7,5 stp):
Hvorav 5 stp. er skriftlig Bacheloroppgave, valgt fordypningsfag og pedagogikk. Se retningslinjer. Denne teller 30 % av vitnemålkarakteren i pedagogikk.
Muntlig presentasjonsoppgave. Individuell
- Utviklingsvariasjoner
Før endelig karakter kan settes må alle vurderingselementene være gjennomført med bestått resultat. Det gis èn gradert karakter på vitnemålet. Vitnemålskarakteren settes på grunnlag av de prøvene som er vurdert med gradert karakter A-F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Karin Hognestad <karin.hognestadSPAMFILTER@hit.no>,Helge Røys <helge.roysSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 15.02.2013