Småbarnspedagogikk 30SMÅB

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studentene skal ha oppdatert kunnskap om det som foregår av ny forskning rundt denne aldersgruppen.

Studentene skal utvide sin forståelse for små barns væremåte og deres læring gjennom lek og sosialt samspill å bli bevisst på kvaliteten i samspillet mellom barn og voksen.

Studentene skal få kunnskap om ulike barnehageformer og mangfold i barnehagen.

Ferdigheter:

Studentene skal utvikle sin pedagogiske innsikt og faglig dyktighet i å arbeide med barn i alderen 0-3 år.

Studentene skal skaffe seg utvidet kompetanse til å planlegge, gjennomføre og vurdere gode barnehagetilbud for barn under tre år ut fra Rammeplanens innhold og oppgaver (R-11)

Studentene skal styrke evnen til kritisk refleksjon omkring pedagogisk arbeid med små barn, og gjennom det evnen til veiledning og samarbeid med personal, foreldre og andre voksne.

Studentene skal kunne bruke fagområdene i rammeplanen og se deres betydning for barnas læringsmiljø

Generell kompetanse:

Studentene skal skaffe seg økt bevissthet i forhold til samfunnets politikk i forhold til småbarnsfamilier og de yngste barna.

Studentene skal bli bevisst sin rolle som oppdrager, kulturformidler og omsorgsperson.

Innhold

Fordypningen består av to hovedemner der hver del utgjør 15 studiepoeng. Andre fag vil inngå som en del av hoveddel 1 og utgjøre tilsammen 6 studiepoeng.

Hovedemne1: De minste barnas væremåte, deres relasjoner til andre og personalets roller i kommunikasjon med små barn (15 studiepoeng)

Hovedemne 2: Syn på barn og barndom og mangfold i barnehagen (15 studiepoeng)

Innhold hovedemne 1.

Nyere forskning framhever samspillets betydning for barns utvikling og læring. Derfor vektlegges arbeidet med bevisstgjøring av studentenes holdninger og handlinger. Herunder kunnskap og handlingsdyktighet i forhold til empati, anerkjennelse, og å analysere samspill mellom barn-voksen, voksen-voksen og barn imellom. Denne delen fokuserer på de minste barnas lek og utforsking. Fagområdet tar utgangspunkt i det aktive og utforskende barnet i forhold til opplevelser, materiell og lekemiljø.

Aktuelle tema.

  • anerkjennende væremåter
  • nyere forskning om de minste barna
  • de minste barnas lek og læring
  • de minste barnas medvirkning
  • toddlerkultur
  • tilknytning
  • de minste barnas utforsking og meningsskaping

Innhold hovedemne 2:

Innholdet i voksenrollen i forhold til de minste barna er omfattende,og en bevissthet om dette er nødvendig. En yrkesetikk som er forankret i et nytt syn på barn og barndom krever kunnskap og tar tid å utvikle. Gjennom refleksjon og veiledning vil studentene oppdage hvordan voksenrollen kommer til uttrykk på varierte måter. Studenten vil få kjennskap til ulike barnehageformer og mangfold i barnehagen.

Aktuelle tema:

  • syn på barn og barndom
  • mangfold i barnehagen
  • kritisk refleksjon
  • pedagogisk dokumentasjon
  • vitenskapsteori og metode

Arbeids- og læringsformer

Studiet er organisert over to semestre med felles samlinger på studiestedet og i klasserom på nett.

Det legges opp til variasjon i arbeidsformer. Forelesning, refleksjon, diskusjon, veiledning, praktiske øvelser, muntlig og skriftlig formindling vil være sentrale elementer. Diskusjoner og veiledning kan også foregå på nett. Samlings- og nettbaserte tilbud vil ha en organisering som er tilpasset studieformen, med noe større vekt på bruk av Internett etc.

Oppgaver vil kreve samarbeid og kontakt med praksisfeltet, bla. i tilknytning til bacheloroppgave.

Studiet er i innhold og i form først og fremst siktet inn mot framtidig yrkessituasjon. Det pekes på sammenhengen mellom teori og praksis. Integrering av disse to aspektene bør blant annet gi seg utslag i refleksjon individuelt og sammen med medstudenter og lærere, både i undervisningssituasjoner og via Internett. Studiet forutsetter stor egenaktivitet og at den enkelte har tilgang til PC og Internett.

Obligatorisk deltaking og arbeidskrav

Undervisningen på samlingene er obligatoriske, og krever 80% tilstedeværelse.

Alle arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Arbeidskrav hovedemne 1:

  • Studenten skal planlegge, gjennomføre og dokumentere en tverrfaglig praktisk, didaktisk oppgave.

Arbeidskrav hovedemne 2:

  • Utarbeidelse av prosjektskisse i forbindelse med bacheloroppgave. Godkjent/ikke godkjent.
  • Deltakelse og muntlig presentasjon på arbeids - og veiledningsseminar i forbindelse med bacheloroppgave. Godkjent/ikke godkjent.

Bacheloroppgave er knyttet til studiet. Se HIT sine retningslinjer.

Vurderingsformer

Hovedemne 1:

  • Individuell skriftlig oppgave. Vurderes etter karakterskala A-F. Oppgaven teller 40% av endelig karakter.
  • Muntlig presentasjonsoppgave, gruppe. Vurderes etter karakterskala A-F. Oppgaven teller 20% av endelig karakter.

Hovedemne 2:

  • Bacheloroppgave. Se HIT sine retningslinjer. Bacheloroppgaven vurderes etter karakterskala A-F, og teller 40% av endelig karakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Marit Bøe <Marit.BoeSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Eidbjørg Sandnes Hansson - 17.01.2012