Veiledning i tverrfaglige perspektiver 15TVEIL

Læringsutbytte

En studente med fullført 15 studiepoeng i veiledning i et tverrfaglig perspektiv skal ha følgende læringsutbytte definer i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Etter 30 studiepoeng fullført i studiet Tverrfaglig veiledning skal kandidaten ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Kandidaten skal

  • Redegjøre for sentrale sider ved det å være veileder i et tverrfaglig fagfelt.
  • Vise innsikt i hvordan veiledning kan bidra til egen og andres læring i yrket.
  • Kunne beskrive og analysere ulike teoretiske perspektivet på hva veiledning er.

Ferdigheter

Kandidaten skal

  • Vise innsikt i veiledning som fagfelt med utgangspunkt i et tverrfaglig fokus.
  • Kunne vise evne til å analysere ulike kontekster og ut i fra det velge strategier for ulike veiledningssamtaler.
  • Kunne anvende et utvalg strategier i ulike veiledningskontekster.

Generell kompetanse

Kandidaten skal

  • Kunne analysere egen kommunikasjonsevne og reflektere over egen veiledningskompetanse i et tverrfaglig perspektiv.
  • Vise at de har kommunikasjonsferdigheter og forståelse for tverrfaglig veiledning som fagfelt.
  • Være i stand til å bruke veiledning som en metode for egen og andres faglige utvikling.

Innhold

Studiet skal gi et grunnlag for å forstå veiledning ut i fra ulike veiledningstradisjoner og veiledningspraksiser. Studentene skal utvikle bevissthet om egen og andres yrkessosialisering, yrkesroller og yrkeskultur, samt utvikle forståelse for tverrfaglig samarbeid og veiledning.

Tema:

  • Vitenskapsteori
  • Profesjoner og profesjonalitet
  • Tverrfaglig og flerfaglighet i veiledning
  • Veiledning med utgangpunkt i ulike teoretiske forståelser
  • Kritisk tenkning, analyse og refleksjon i forbindelse med veiledning

Arbeids- og læringsformer

Studiet retter seg både mot veiledning på individnivå og veiledning av grupper. Dette innebærer at enheten består av både teori om veiledning og veiledningsstrategier, samt øvelse i veiledning ut fra ulike strategier. Det legges til rette for at studentene får øvelse i å observere, planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning i individuell- og gruppeveiledninger i et tverrfaglig perspektiv. Det skal foregå veiledningsarbeid i nettverksgrupper mellom samlingene. Studentene skal få veiledning på egen veiledning både av faglærere og medstudenter. Studentene skal behandle relevante teoretiske spørsmål ut fra de virkeområder og yrkesfunksjoner som studentene representerer. Studentene må selv etablere et yrkesfaglig veiledningsforhold utover samlingene tidlig i studiet, og de må ha tilgang til yrkesfaglige veiledningssituasjoner i hele studieperioden.

Nettverksgrupper mellom samlingene utgjør ca 30 timer.

Vurderingsformer

Arbeidskrav:

  • Obligatorisk deltaking i nettverksgruppene og på samlingene.
  • Godkjent logg fra arbeidet i nettverksgruppene

Vurderingskomponenter

  • Skriftlig fagoppgave på ca. 5000 ord som teller 50% av endelig karakter.
  • Muntlig forsvaring av fagoppgaven og høring på relvant pensum i studiet som teller 50% av endelig karakter.

Fagoppgaven må være godkjent for å kunne gå opp til muntlig høring. Det gis gradert vurdering etter gjeldende eksamensforskrifter på begge vurderingene. Det gis én samlet karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Begge eksamensdeler må ha bestått karakter for at studiet skal være bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Gry Hjortdal <Gry.HjortdalSPAMFILTER@hit.no> - 30.12.2011