Pedagogikk og elevkunnskap - Elevenes faglige, sosiale og personlige læring og utvikling PEL 102

Læringsutbytte

Etter andre studieår skal studenten ha grunnleggende innsikt i, og forståelse for elevers ulike forutsetninger og behov på 1. – 7. trinn. Studenten skal kunne håndtere elevmangfoldet gjennom didaktisk analyse og planlegging i samarbeid med kolleger, skoleledelse og foresatte.

Etter endt emne skal studentene kunne:

Kunnskaper

  • redegjøre for betydningen av det sosiokulturelle miljøets betydning for elevenes læringsarbeid
  • redegjøre for teori om sosialisering
  • drøfte begrepet tilpasset opplæring basert på grunnlagsdokumenter, teori og forskning
  • redegjøre for elevers særskilte behov og relevante tiltak både i gruppe og individuelt for å fremme læringsutbyttet
  • vise kunnskap om grunnleggende ferdigheter, læringsstrategier og metakognisjon
  • analysere læreplanen for å planlegge vurderingsarbeidet gjennom hele skoleåret
  • redegjøre for profesjonsetiske forhold, nasjonale og internasjonale lover og konvensjoner om barn og unges rettigheter
  • vise kunnskap om overgrep, mishandling og vanskelige livssituasjoner barn kan oppleve, samt vanlige tiltaksprosedyrer i slike saker

Ferdigheter

  • gjenkjenne elevenes behov for tilrettelegging utfra deres ståsted og bakgrunn
  • kartlegge og følge opp elever med flerkulturell bakgrunn
  • legge til rette for tilpasset opplæring, både i gruppe og individuelt
  • legge til rette for elevenes utvikling av egne læringingsstrategier
  • kartlegge og tilpasse en strategi for utvikling av grunnleggende ferdigheter
  • utvikle kriterier for måloppnåelse i alle fag for å fremme elevenes læring
  • bruke veiledningsfaglige ferdigheter i studiet

Generell kompetanse

  • lede en klasse både sosialt, metodisk og faglig
  • gjennomføre en systematisk opplæring i de grunnleggende ferdighetene i alle fag
  • utvikle egen bevissthet om vurderingskulturens bidrag til læring
  • lede og legge til rette for leseutvikling og lesestrategier i begynner- den andre leseopplæring
  • samarbeide, være sjølkritisk og utvikle egen endringskompetanse
  • vise forståelse for etiske og kulturelle forskjeller og dilemmaer

Innhold

PEL 102 har hovedfokus på mangfoldet i elevgruppa, og vektlegger den enkelte elevs læreforutsetninger, tilpasset opplæring og sosialpedagogisk arbeid.

FOU-relasjon

Undervisningen i PEL 102 bygger på nasjonal og internasjonal forskning, teori og litteratur. Kvalitative og kvantitative forskningsresultater fra skole- og undervisningsfeltet trekkes inn i undervisningen, for at studentene skal utvikle en kritisk og reflektert holdning til virksomheten i barneskolen. Studentene får innføring i grunnleggende forskningsmetoder.

Samarbeid

Temaene samordnes i innhold og organisering med de andre aktuelle studieemnene (fagene) i andre studieår. PEL har et overordnet ansvar for helheten i utdanningen, og skal fremme samarbeidet mellom lærere ved HiT og praksislærere, og dermed sikre at forholdet mellom teori og praksis blir ivaretatt.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen vil foregå gjennom forelesninger, seminarvirksomhet og gruppearbeid. Samspillet mellom studenter, høgskolelærere og praksislærere er et viktig utgangspunkt for allsidig og gjensidig veiledning.

All seminarvirksomhet er obligatorisk. Det samme gjelder praksisseminarer, praksisoppsummeringer, veiledningsgrupper og lignende. Obligatorisk undervisning markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder her.

Vurderingsformer

Underveisvurdering

Hvert semester skal studentene gjennomføre to obligatoriske oppgaver. Oppgavene må være levert og godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.

I høstsemesteret skal studentene

a) levere en gruppeoppgave som utformes i et samarbeid mellom faglærer og studentene. Studentene utarbeider forslag til vurderingskriterier.

b) levere en individuell oppgave der enkeltstudenten vurderer en av gruppeoppgavene i a).

I vårsemesteret skal studentene

a) som et gruppearbeid gjennomføres en kvantitativ undersøkelse blant elever, lærere eller foreldre. Grunnlaget for undersøkelsen må godkjennes av faglærer før datainnsamling. Data fra undersøkelsen skal bearbeides statistisk. Denne oppgaven kan gjennomføres i samarbeid med matematikk.

b) levere en individuell oppgave innenfor et spesial/sosialpedagogisk område.

Sluttvurdering

  • Muntlig, individuell eksamen i høstsemesteret, gradert karakter, som teller 40% av sluttkarakteren i PEL 102
  • Skriftlig, 2 dagers individuell hjemmeeksamen i vårsemesteret, gradert karakter, som teller 60% av sluttkarakteren i PEL 102

Sluttkarakter for hvert emne (PEL 101, 102, 103, 104) blir angitt på vitnemålet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bjørn Aasland <bjorn.aaslandSPAMFILTER@hit.no>,Mette Bunting <mette.buntingSPAMFILTER@hit.no>,Anne Grimstad Fjeld <anne.g.fjeldSPAMFILTER@hit.no>,Lisabeth Carson <lisabeth.carsonSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Kjersti Ulriksen - 27.06.2012