Pedagogikk og elevkunnskap - Lærerens tilrettelegging for elevenes læring og utvikling PEL 501

Læringsutbytte

Etter første studieår skal studenten ha grunnleggende kunnskap og kompetanse i lærerens oppgaver med å lede, stimulere, organisere og vurdere læringsvirksomhet på 5.–10. trinn.

Studentene skal kunne:

Kunnskaper:

  • vise kunnskap om klasseledelse
  • redegjøre for barn og ungdoms utvikling i opplæringen, og begrunne didaktiske valg.
  • Vise at de kan benytte didaktiske modeller og ulike undervisningsmetoder
  • presentere hovedinnhold i styringsdokumentene for skolen og trekke linjer ned til klasseromme
  • redegjøre for teori om utvikling av de grunnleggende ferdighetene
  • presentere grunnleggende veiledningsteori
  • gjøre rede for vurdering i skolen

Ferdigheter

  • vise en grunnleggende ferdighet i å lede og bygge relasjoner for å fremme læring
  • reflektere over hvordan læringsteorier kan gi forståelse for arbeid i skolen
  • vise at de kan benytte didaktiske modeller i læringsarbeidet
  • legge til rette for utvikling av de grunnleggende ferdighetene i elevenes læringsarbeid
  • anvende sine ferdigheter i akademisk skriving

Generell kompetanse

  • integrere kunnskap om læring i planlegging, gjennomføring og vurdering i skolen
  • begrunne og realisere pedagogiske valg i klasserommet på mellom- og ungdomstrinnet
  • integrere de grunnleggende ferdighetene i fagene
  • vise evne til å gi og ta imot veiledning

Innhold

Pedagogikk og elevkunnskap (PEL 501). Det andre året vektlegger den enkelte elevs læreforutsetninger, tilpasset opplæring og sosialpedagogisk arbeid.

FOU-relasjon

Undervisningen bygger på nasjonal og internasjonal forskning, teori og litteratur. Kvantitative og kvalitative forskningsresultater fra skole- og undervisningsfeltet trekkes inn i undervisningen, for at studenten skal utvikle en kritisk og reflektert holdning til virksomheten i skolen. Studentene får innføring i grunnleggende forskningsmetoder. Som en videreføring av dette, skal studentene i praksisskolen gjennomføre en observasjonsoppgave.

Samarbeid

Utdanningen vektlegger et tett samarbeid mellom de ulike studiemnene. PEL har det overordnede ansvaret for helheten i utdanningen, og for samarbeidet mellom faglærere og praksislærere. Det legges til rette for om mulig, at PEL skal ha et felles prosjekt i vårsemesteret med norsk/naturfag..

Studiet skal reflektere arbeidet i grunnskolen fra mellomtrinnet og opp, med tanke på grunnleggende ferdigheter og de arbeidsformer som i stor grad preger den alminnelige drift i skolen. Undervisningen vil foregå gjennom forelesninger, seminarvirksomhet og gruppearbeid.

Estetiske læringsprosesser vektlegges, blant annet gjennom drama som læringsform.

Arbeids- og læringsformer

Samspillet mellom studenter, høgskolelærere og praksislærere er et viktig utgangspunkt for allsidig og gjensidig veiledning.

All seminarvirksomhet er obligatorisk. Det samme gjelder praksisseminarer, praksisoppsummeringer, veiledningsgrupper og lignende. Obligatorisk undervisning på høgskolen markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder her, men det forventes at alle er tilstede i all obligatorisk virksomhet

Vurderingsformer

Underveisvurdering

Hvert semester skal studentene gjennomføre to obligatoriske oppgave. Oppgavene må være levert og godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.

I høstesemesteret skal studentene

a) levere en individuelloppgave, der tema er observasjon

b) levere en praksisoppgave

I vårsemesteret skal studentene

a) gjennomføre et tverrfaglig prosjekt, som bygger på et samarbeid mellom PEL og et annet fag. Prosjektet gjennomføres som et gruppearbeid.

b) levere en praksisoppgave

Sluttvurdering i PEL 501

  • Skriftlig, 2 dagers individuell hjemmeeksamen i høstsemesteret, gradert karakter, som teller 40% av sluttkarakteren i PEL 501
  • Muntlig, individuell eksamen i vårsemesteret, gradert karakter, som teller 60% av sluttkarakteren i PEL 501

Sluttkarakter for hvert emne (PEL 501, 502, 503, 504) blir angitt på vitnemålet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bjørn Aasland <Bjorn.AaslandSPAMFILTER@hit.no>,Anne Grimstad Fjeld <anne.g.fjeldSPAMFILTER@hit.no>,Kari-Anne B. Næss <kari-anne.b.nassSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Kjersti Ulriksen - 10.08.2012