Pedagogikk og elevkunnskap - Bacheloroppgave PEL 504

Læringsutbytte

Bacheloroppgaven skal være et selvstendig og forskningsbasert skriftlig arbeid der studentene skal formulere og svare på en valgt problemstilling. Oppgaven innebærer at problemstillingen skal reflektere sentrale praktiske, faglige og/eller pedagogiske utfordringer i grunnskolens virksomhet. Hensikten med oppgaven er å gi en helhetlig og sammenhengende framstilling av og forståelse for sentrale spørsmål i profesjonsutøvelsen. Gjennom undervisning i temaene og arbeidet med oppgaven skal studenten opparbeide seg reflektert og kritisk kompetanse om skolens virksomhet.

Etter endt emne skal studenten:

Kunnskap

  • ha innsikt i sentrale forskningsmetoder med relevans for studier av virksomhet i og omkring skolen
  • redegjøre for sentrale praktiske faglige og pedagogiske utfordringer i grunnskolens virksomhet
  • redegjøre for emnet som den enkelte har fordypet i gjennom bacheloppgaven

Ferdigheter

  • kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og skoleutvikling
  • kan anvende vitenskapeteoretiskmetodisk kunnskap i utforming av egen bacheloppgave
  • tilegne seg ferdigheter i akademisk skriving

Generell kompetanse

  • på et forskningsmessige grunnlag vise faglig og kritisk refleksjon om viktige spørsmål knyttet til skolens virksomhet
  • kan forholde seg selvstendig til forskningsetiske problemstillinger

Innhold

Tematisk skal arbeidet med bacheloroppgaven være forankret i studentenes fag i de tre første årene. Oppgaven skal være et individuelt arbeid, men det individuelle arbeidet kan være en del av et større forskningsprosjekt, for eksempel knyttet sammen med andre studenters oppgave, eller faglæreres forskningsarbeid. Studenten skal gjennom prosessen i oppgavearbeidet orientere seg omfattende i litteratur og øvrig informasjon (artikler, fagblader, aktuell debatt) som er relevant for problemstillingen. Dette innebærer også å bruke ulike kilder på samme tema og ha et kritisk blikk på framstilling av "sannheter".

I forkant av arbeidet med bacheloroppgaven vil det bli arrangert møter, samtaler og veiledninger som skal hjelpe studenten i gang. Det vil også bli arrangert et obligatorisk kurs i vitenskapsteori og forskningsmetoder (forskningskurs) som kunnskapsbase og generell forberedelse til oppgavearbeidet.

Oppgaven skal rette seg mot læringsarbeid på 5. – 10. trinn i grunnskolen.

Høgskolens retningslinjer for bacheloroppgaven i GLU ligger til grunn for arbeidet.

Arbeids- og læringsformer

Studenten får inntil 3 timer veiledning på arbeidet med bacheloroppgaven. Veiledning vil foregå delvis i grupper og individuelt. I gruppe veiledning er det en forutsetning at studenten bruker egen veiledningsfaglig innsikt til å bidra overfor de andre i gruppen. Veiledningen vil i hovedsak bli gitt av faglærer fra det faget som har hovedfokus i oppgaven, men andre faglærere kan også være aktuelle..

Oppgaven skal ha et omfang på maksimum 20 sider/ca 12000 ord (jfr. forøvrig retningslinjer for akademisk skriving).

Vurderingsformer

Underveisvurdering

Metodekurset og bacheloppgaveseminaret er obligatorisk.

Metodekurset og prosjektplan må være bestått for å kunne levere bacheloroppgaven.

Sluttvurdering PEL 504

Oppgaven er individuell.

Gradert vurdering av bacheloroppgaven.

Sluttkarakter for hvert emne (PEL 501, 502, 503, 504) blir angitt på vitnemålet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kari-Anne B. Næss <kari-anne.b.nassSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Kjersti Ulriksen - 02.07.2012