Didaktikk (Emne i master) 15DID

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne gjøre greie for didaktikkens opprinnelse, utvikling og vitenskapelige forankring i en danningsteoretisk og kulturvitenskapelig tradisjon
  • kjenne til og forholde seg analytisk til forskning innenfor det didaktiske feltet
  • finne løsninger på problemer som har med bruken av moderne medier i utdanning, undervisning, oppdragelse og sosialisering å gjøre
  • bruke didaktikken som et redskap for å planlegge, gjennomføre, vurdere og fornye læringsarbeid rettet mot barn, unge og voksne
  • bruke didaktikken som et redskap for ledelse i sammenhenger der ny kunnskap er et felles mål for virksomheten
  • analysere sentrale læremidler, og formulere kreativ og konstruktiv kritikk av læremidler og deres utforming på ulike læringsarenaer
  • reflektere over danningsbegrepets innhold og aktualitet i vår tid, særlig med referanse til etiske og estetiske vurderinger

Innhold

Didaktikk forklares her som teori om dannelse og læreplaner, og deres ulike former for praksis. Didaktikken er den sentrale vitenskapen i sammenhenger der det er tale om planmessig opplæring, enten det skjer i barnehage eller skole, et læreverksted eller en organisasjon. Den skal tjene som redskap både for planmessig systembygging og kritisk refleksjon. Den er nært knyttet til praksis, men krever også vilje til å formulere visjoner og planer for en praksis som ennå ikke er formulert eller prøvet ut. Dannelse handler om de forbilder og verdier som vi velger å følge som enkeltmennesker, grupper og samfunn, og den glød vi legger i å realisere slike verdier.

Arbeids- og læringsformer

Forelesninger, seminar, gruppearbeid, danningsreise

Vurderingsformer

Vurderes sammen med emnet ledelse:

  • Individuell skriftlig semesteroppgave 8-10 sider. Gradert karakter. (50 %)
  • Fagartikkel, 8-10 sider. Gradert karakter. (50 %)

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bjørn Magne Aakre <Bjorn.AakreSPAMFILTER@hit.no> - 27.06.2012