Ledelse (Emne i master) 15LED
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten kunne:
- gjøre greie for ulike teorier og perspektiver på ledelse
- forklare sammenhengen mellom ledelse, veiledning, coaching og mentorskap
- anvende nyere teorier om ledelse i kunnskapsbedrifter
- vurdere sammenhengen mellom ledelse og kvalitet i opplæring
- reflektere kritisk i forhold til ledelse, innflytelse og makt
- anvende kunnskap om ledelse og etikk
- begrunne ledelse som poesi og estetikk
- analysere sammenhengen mellom ledelse, innflytelse og kjønnsroller
Innhold
Ledelse forklares her med hvordan makt og innflytelse over andre mennesker utøves, og de handlinger som enkeltpersoner, grupper og organisasjoner tar i bruk for å nå felles mål. Lederskap kan utøves både formelt og uformelt. I dette studiet legger en særlig vekt på å gi studentene kompetanse i å utøve formelt lederskap som rektor, lærer eller som leder av opplæring i en bedrift. Ledere i denne kategorien har alle det til felles at de skal hjelpe andre fram til ny kunnskap og kompetanse på en best mulig måte, noe som krever god kunnskap om både ledelse og didaktikk. Ledelse i moderne kunnskapsbedrifter kan vanskelig finne sted uten betydelig samspill og deling av ansvar. Dette medfører ofte dilemmaer og vanskelige avgjørelser. Etikk har derfor blitt et viktig kompetanseområde innenfor ledelse, noe som har blitt forsterket av globalisering og økt samhandling mellom ulike kulturer og oppfatninger.
Arbeids- og læringsformer
Forelesninger, seminar, gruppearbeid, danningsreise
Vurderingsformer
Vurderes sammen med emnet didaktikk:
- Individuell skriftlig semesteroppgave 5-8 sider. Gradert karakter. (50 %)
- Fagartikkel, 8-10 sider. Gradert karakter. (50 %)
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bjørn Magne Aakre <Bjorn.AakreSPAMFILTER@hit.no> - 21.06.2012