Kulturanalyse 981-E3B

Læringsutbytte

Læringutbyttet knyttet til kunnskap, ferdigheter og kompetanse i dette emnet er at studentene:

  • Har kunnskap om kulturanalyse, kulturteori og sosiologisk teori
  • Kan redegjøre for ulike former for identitetspolitikk som nasjonalisme og flerkulturalitet
  • Kan redegjøre for, nyansere og drøfte begreper som kultur, modernitet, globalisering, majoritet, minoritet, etnisitet og identitet
  • Kan drøfte ulike fenomener knyttet til ungdom i lys av teori om ungdomskultur, subkultur og motkultur
  • Kan anvende forskjellige teoretiske begreper og perspektiver for å belyse og drøfte fenomener som avvik, marginalisering og sosial eksklusjon
  • Har videreutviklet kunnskap om fagskriving og kan anvende denne kunnskapen i skriftlig arbeid

Innhold

I dette emnet legges det vekt på å forstå og forklare hvordan barn og unge blir formet av samfunnsforhold og hvordan samfunnet endres som resultat av menneskelig handling og samhandling. Emnet tar for seg enkelte kulturanalytiske perspektiver. Empiriske eksempler vil benyttes. En tilnærming vil være hvordan meningskonstruksjon foregår i lys av samfunnsstruktur, makt, avmakt og motstand. Temaområder som tas opp er blant annet: modernitet og globalisering, majoritet og minoritet. Ulik forståelse av begrepene kultur, etnisitet og ungdom inngår også i emnet. Emnet skal bidra til økt bevissthet om og forståelse av sosial integrasjon, marginalisering og sosialt avvik. Noe av målsettingen her vil være å beskrive, forstå og forklare den sosiale konstruksjon av avvik og ulike prosesser som driver fram marginalisering og sosial eksklusjon. I tillegg til slik fagkunnskap legges det stor vekt på å videreutvikle skrivekompetansen og evnen til å anvende fagkunnskap i egne skriftlige arbeider.

Emnet har følgende temaer:

  • Kulturanalytiske perspektiver og moderne sosiologisk teori
  • Modernitet og globalisering
  • Etnisitet og nasjonalisme
  • Subkultur og ungdomskultur

Arbeids- og læringsformer

Studentene skal velge enten 981-E3A eller 981-E3B.
Ved få søkere til ett av alternativene, kan det være aktuelt å tilby bare ett av dem.

Arbeids- og læringsformer:

Det er i dette emnet lagt opp til ulike læringsarenaer og læringsformer for å øke studentenes læringsutbytte og for å skape et aktivt fagmiljø. Emnet består av både forelesninger, diskusjoner, seminarer, kollokviearbeid, tilbakemelding på oppgaver, studentpresentasjoner og individuelt arbeid. Det er lagt opp til en arbeidsmengde i dette emnet som samsvarer med at dette er et fulltidsstudium.

Alle seminarene i emnet er obligatoriske. Det er også innlevering av arbeidsoppgavene som er skissert i emneplanen. Studentene må oppfylle kravet om deltakelse på minst 75 % av de obligatoriske seminarene, og alle arbeidsoppgavene må godkjennes for at studentene skal kunne gå opp til eksamen i emnet. Seminarene og arbeidsoppgavene er obligatoriske for at studentene skal utvikle den kompetansen som er nødvendig som fundament for videre masteremner og for skriving av egen masteravhandling.

Vurderingsformer

Emnekode: 981-E3B: Kulturanalyse

Vurderingsform i dette emnet er en individuell besvarelse over en uke.
Oppgaven skal ha et omfang på 4000-4500 ord.
Oppgaven vurderes med gradert karakter (A-F).
Vurderingen gis egen emnekarakter på vitnemålet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Hilde Larsen Damsgaard <hilde.damsgaardSPAMFILTER@hit.no>,Anne Thronsen <anne.thronsenSPAMFILTER@hit.no> - 02.02.2012