Vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk 981-E4

Læringsutbytte

Læringsutbytte knyttet til kunnskap, ferdigheter og kompetanse i dette emnet er at studentene:

  • Har innsikt i grunnlaget for vitenskapelig arbeid
  • Har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske og forskningsetiske krav og kan drøfte sentrale problemstillinger knyttet til disse kravene
  • Kan gjøre rede for ulike forskningstradisjoner og metoder innenfor samfunnsvitenskaplig forskning
  • Forstår sentrale statistiske begreper og statistisk fremstilling av data og kan bruke denne kunnskapen til å lese og fortolke kvantitative data
  • Kan anvende kunnskapen om vitenskapsteori, forskningsetikk, forskningstradisjoner og metoder i arbeidet med planleggingen av egen avhandling
  • Kan anvende tilbakemelding på egen masteravhandlingsskisse til videre arbeid med masteravhandlingen
  • Kan anvende kunnskap om fagskriving i arbeidet med egen avhandling

Innhold

Dette emnet fokuserer på kunnskap om vitenskapsteoretisk tenkning, vitenskaplige og etiske krav, ulike forskningstradisjoner og ulike metodiske tilnærminger. I dette emnet skal studentene skaffe seg et teoretisk, metodisk og praktisk grunnlag for eget arbeid med masteravhandlingen. Dette forutsetter innblikk i erkjennelsesteoretisk tenkning, evne til kritisk refleksjon og kunnskap om ulike metoder som anvendes innenfor samfunnsvitenskaplig forskning. Studentene skal også bli i stand til å vurdere forskningsarbeiders kvalitet, gyldighet og relevans. De skal gjennom emnet oppøve evne til å forstå og tolke grunnleggende statistikk og statistisk fremstilling av data og, og de skal gjøre seg kjent med søknadsprosedyren for å få godkjent et mastergradsprosjekt.

Emnet inneholder følgende temaer:

  • Vitenskapsteori og forskningsetikk
  • Forskningsmetode
  • Statistikk

Arbeids- og læringsformer

Arbeids- og læringsformer:

Det er i dette emnet lagt opp til ulike læringsarenaer og læringsformer for å øke studentenes læringsutbytte og for å skape et aktivt fagmiljø. Emnet består av både forelesninger, seminarer, kollokviearbeid, tilbakemelding på masterskisse, veiledning og individuelt arbeid. Det er lagt opp til en arbeidsmengde i dette emnet som samsvarer med at dette er et fulltidsstudium.

Alle seminarene i emnet er obligatoriske. Det er også innlevering av arbeidsoppgaver som er skissert i emneplanen. Studentene må oppfylle kravet om deltakelse på minst 75 % av de obligatoriske seminarene og arbeidsoppgavene må godkjennes for at studentene skal kunne gå opp til eksamen i emnet. Seminarene og oppgavene er obligatoriske for at studentene skal utvikle den kompetansen som er nødvendig som fundament for videre masteremner og for skriving av egen masteravhandling.

Vurderingsformer

Emnekode: 981-E4: Vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk

Studentene skal levere en masteravhandlingsskisse som må være vurdert til bestått for at emnet skal være bestått og studentene skal kunne tildeles veileder og påbegynne emne 5; masteravhandlingen.

Studentene skal etter endt statistikkurs levere en individuell oppgave i statistikk som gis vurderingen bestått - ikke bestått. Oppgaven må være bestått for at studentene skal kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.

Vurderingsformen i dette emnet er en ukes individuell besvarelse som vurderes med gradert karakter (A-F).

Besvarelsen vil bli vurdert med graderte bokstavkarakterer (A-F). Vurderingen av denne besvarelsen gir egen emnekarakter på vitnemålet.

Studentene kan ikke begynne på emne 5 før emne 1-4 er bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Hilde Larsen Damsgaard <hilde.damsgaardSPAMFILTER@hit.no>,Anne Thronsen <anne.thronsenSPAMFILTER@hit.no> - 02.02.2012