Barnevern i et minoritetsperspektiv 981-E2A

Læringsutbytte

Læringsutbyttet knyttet til kunnskap, ferdigheter og kompetanse i dette emnet er at studentene :

  • Kan redegjøre for, nyansere og diskutere begrepene migrasjon, minoritet, kulturrelativisme, etnosentrisme og kommunikasjon knyttet til barnevern i et minoritetsperspektiv
  • Har teoretisk og empirisk kunnskap om mangfold av familie- og oppdragelsesmønstre, kultursensitivitet i interetnisk kommunikasjon og samhandling i barnevernet
  • Kan anvende denne kunnskapen i drøfting av muligheter og utfordringer i barnevernfaglig arbeid med barn og familier med minoritetsetnisk bakgrunn
  • Har bevissthet om egne holdninger og profesjonell rolle i et majoritets- og minoritetsperspektiv

Innhold

Migrasjon og globalisering medfører et behov for flerkulturell forståelse og kompetanse innen ulike sektorer av samfunnet. I dette emnet skal studentene fordype seg i hvilken betydning en minoritetsposisjon har for barn og unges oppvekstbetingelser, og hvilke problemstillinger barnevernet møter i arbeidet med minoritetsetniske barn og deres familier. Migrasjon kan bidra til endring i familiestørrelse og familiekultur, i slektskapsrelasjoner, familiebånd og sosial status og klasse. Barn og familier med bakgrunn i en kollektivistisk orientert livsform kan stå overfor utfordringer i møte med majoritetssamfunnets individorienterte livsform. Forskjeller i ulike livssyns- og livsformorienteringer og ulike mål og metoder for barneoppdragelsen kan skape konflikter innad i familien og mellom familiemedlemmer og storsamfunnet. Minoritetsfamilier i Norge skårer ofte lavere på sentrale levekårsvariabler enn majoritetsbefolkningen og utsettes i større grad for ulike former for utestenging, diskriminering og rasisme. For å kunne forstå og møte slike utfordringer er det sentralt med økt kompetanse og kultursensitivitet innenfor barnevernet. Formålet med dette emnet er å styrke den flerkulturelle kompetansen og bidra i utviklingen av en kultursensitiv tilnærming både i forebyggende arbeid, miljøarbeid i institusjon og saksbehandling i barnevernet på ulike nivå i kommunal og statlig regional regi. Det skal i dette emnet fokuseres både på suksessfaktorer og risikofaktorer i minoritetsbarns oppvekst, både internt i familien og eksterne samfunnsmessige faktorer.

Dette emnet inneholder følgende temaer:

  • Internasjonal migrasjon og flerkulturell oppvekst
  • Kommunikasjon, etnisitet og kontekst
  • Minoritetsperspektiv i forebyggende og helsefremmende arbeid med barn og unge

Arbeids- og læringsformer

Studentene kan velge enten 981-E2A eller 981-E2B
Ved få søkere til ett av alternativene, kan det bli aktuelt å tilby bare ett av dem.

Arbeids- og læringsformer:

Det er i dette emnet lagt opp til ulike læringsarenaer og læringsformer for å øke studentenes læringsutbytte og for å skape et aktivt fagmiljø. Emnet består av både forelesninger, diskusjoner, seminarer, kollokviearbeid, tilbakemelding på oppgaver, studentpresentasjoner og individuelt arbeid. Det er lagt opp til en arbeidsmengde i dette emnet som samsvarer med at dette er et fulltidsstudium.

Alle seminarene i emnet er obligatoriske. Det er også innlevering av arbeidsoppgavene som er skissert i emneplanen. Studentene må oppfylle kravet om deltakelse på minst 75 % av de obligatoriske seminarene og alle arbeidsoppgavene må godkjennes for at studentene skal kunne gå opp til eksamen i emnet. Seminarene og arbeidsoppgavene er obligatoriske for at studentene skal utvikle den kompetansen som er nødvendig som fundament for videre masteremner og for skriving av egen masteravhandling.

Vurderingsformer

Emnekode: 981-E2A: Barnevern i et minoritetsperspektiv
Vurderingsform i dette emnet er en 5 timers individuell prøve under tilsyn. Det er ikke tillatt med hjelpemidler på prøven.
Oppgaven vurderes med gradert karakter (A-F).
Vurderingen gis egen emnekarakter på vitnemålet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Hilde Larsen Damsgaard <hilde.damsgaardSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jane Asdal - 20.03.2012