Helse og livskvalitet hos eldre 987-E1

Læringsutbytte

Etter endt emne skal studenten:

  • Kunne analysere og problematisere begrepene helse, sykdom og kropp i forhold til ulike forståelsesmåter, med vekt på et aldringsperspektiv
  • Ha innsikt i utviklingen og betydningen av samfunnsmessige forhold for eldres livsvilkår
  • Ha inngående kunnskap om hvordan eldres livshistorier, livssituasjoner og etnisitet påvirker opplevelse og forventninger
  • Kunne anvende kunnskap om normale aldringsprosser og teorier om aldring for å analysere utfordringer i forhold til eldres liv og levekår
  • Ha avansert kunnskap om de vanligste sykdommer/funksjonssvikt hos eldre
  • Ha inngående kunnskap innen helsefremmende, forebyggende og rehabiliterende arbeid med eldre
  • Ha grunnleggende kunnskap om overgangsfaser i eldres liv, og kunne problematisere og analysere utfordringer disse innebærer

Innhold

  • Ulike syn på helse og sykdom
  • Aldring og eldre i et historisk og kulturelt perspektiv
  • Eldres erfaringer med å bli gammel og hjelpetrengende
  • Normale aldringsprosesser og teorier om aldring
  • Vanlige sykdommer og funksjonssvikt hos eldre
  • Forebyggende, helsefremmende og rehabiliterende strategier i arbeidet med eldre
  • Overgangsfaser, tap, sorg og mestring i alderdommen

Arbeids- og læringsformer

Forelesninger, seminarer og gruppearbeid.

Vurderingsformer

Vilkår for å gå opp til eksamen

987-E1 ST1 Livshistorieintervju
Individuelt gjennomført livshistorieintervju med eldre person med framlegg på seminar. Se beskrivelse i Fronter.
Vurdering: Bestått/ikke bestått

Eksamen
987-E1 ST2 Helse og livskvalitet hos eldre
Individuelt essay med utgangspunkt i tema fra emnet. Essayet skrives som hjemmeoppgave over 5 dager. Vurderes med gradert karakter. Se kriterier i Fronter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Sigrun Hvalvik  <Sigrun.hvalvikSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jane Asdal - 19.03.2012