Vitenskapsteori, metode og kunnskapsutvikling 987-E2
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten:
- Ha kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske retninger
- Kunne kritisk reflektere over betydningen av vitenskapsteoretiske retninger for kunnskapsutvikling i eldreomsorg
- Ha inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske paradigmer og deres betydning for forskningsprosessen
- Ha kunnskap om forskjellen mellom anvendelse av kvalitative og kvantitative metoder
- Kunne problematisere forholdet mellom teori og empiri
- Ha innsikt i metoder for kunnskaps- og kvalitetsutvikling i praksis
- Kunne anvende prinsipper for kunnskapsbasert praksis
Innhold
- Kunnskapsbegrepet
- Vitenskap og vitenskapelig kunnskap
- Vitenskapsteori med relevans for helsefaglig forskning
- Forskningsprosessen og forskningsdesign
- Kvalitative og kvantitative metoder
- Kvalitetsutvikling i klinisk praksis
- Kunnskapsbasert praksis
Arbeids- og læringsformer
Forelesninger, seminarer og gruppearbeid.
Vurderingsformer
Vilkår for å gå opp til eksamen
987-E2 ST1 Gjennomført gruppeoppgave med muntlig presentasjon.
Gjennomført gruppeoppgave med framlegg på seminar. Se beskrivelse i Fronter.
Vurdering: Bestått/ikke bestått
Eksamen
987-E2 ST2 Vitenskapsteori, metode og kunnskapsutvikling.
6 timers individuell skriftlig skoleeksamen. Vurderes med gradert karakter
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Sigrun Hvalvik <Sigrun.HvalvikSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jane Asdal - 19.03.2012