Prosjektmetodikk, IKT-verktøy og økonomi PRG112
Læringsutbytte
En kandidat med fullført emne Prosjektmetodikk, IKT og økonomi skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
- Studenten skal ha kunnskap om prosjektmetodikk, teamroller, møtegjennomføring, rapportskriving og presentasjonsteknikk
- Studenten skal kunne gjøre rede for bruken av et utvalg grunnleggende IKT-verktøy rettet mot ingeniørfaglig arbeid
- Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende metoder for bedriftsøkonomisk analyse samt kunne foreta lønnsomhetsvurderinger av investeringer
Ferdigheter
- Kan lage møteinnkallinger, lede møter og lage møtereferat
- Kan utarbeide en prosjektplan og utøve prosjektstyring og dokumentasjonsarbeid med bruk av IKT-verktøy. Kan utarbeide en teknisk rapport og mestre dataverktøy som tekstbehandling, regneark m.m. i utøvelsen av ingeniørfaglig prosjektarbeid
- Kan lage en presentasjon ved hjelp av et dataverktøy og presentere for en forsamling
- Kan vurdere lønnsomhet og økonomisk risiko ved investeringer
Generell kompetanse
- Kan bruke verktøy i rolleavklaringer og konflikthåndtering
- Kan organisere arbeidsoppgaver og samarbeide med andre studenter i å gjennomføre et prosjekt
- Har innøvd ferdigheter i bruk av IKT-verktøy som kan anvendes innen en rekke områder
- Kan beskrive arbeidet som er gjort gjennom en rapport og muntlig presentasjon
- Kan se en tverrfaglig sammenheng mellom økonomi, samfunn og teknologi
Innhold
Emnet er tredelt. Prosjektmetodikk, IKT og økonomi
Prosjektmetodikk:
Emnet er en introduksjon til prosjektarbeid innen miljø, teknologi og samfunn knyttet til valgt tema/studieretning. Prosjektgruppen skal innøve problemløsningsteknikker og det skal utarbeides en rapport.
IKT:
Hovedtemaene som vektlegges innen IKT-verktøydelen er skolens datasystemer, operativsystem, filbehandling, tekstbehandling, prosjektstyringsverktøy, regneark, diagramverktøy, enkel grafikk- og bildebehandling og presentasjonsverktøy.
Økonomi:
Emnet skal gi en innføring i hvordan markedets behov for varer og tjenester påvirker etterspørsel, priser, inntekt og lønnsomhet. Det skal videre gis en innføring i ulike metoder for å vurdere lønnsomhet og økonomisk risiko ved investeringer (SFN)
Arbeids- og læringsformer
Læringsutbyttet sikres gjennom en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, øvingsoppgaver, regelmessige møter med veileder, prosjektarbeid og prosjektpresentasjon.
I IKT-delen introduseres temaer gjennom forelesninger, mens ferdigheter oppøves gjennom øvinger som utføres på studentenes egne bærbare PC-er, samt gjennom å knytte IKT-anvendelser opp mot den praktiske gjennomføringen av prosjektene.
Vurderingsformer
Prosjektmetodikk og økonomi:
- En obligatorisk prosjektmetodikkinnlevering (bestått/ikke bestått)
- Prosjektrapport (50 %), som må være bestått for å få karakter i emnet (minimum karakter E)
- Arbeidsprosesser, prosjektpresentasjon og eksaminasjon (20 %)
IKT:
- IKT-verktøyprøve (30 %), som må være bestått for å få karakter i emnet (minimum karakter E)
Det gis individuell, gradert karakter A- F
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Harald Hasleberg <harald.haslebergSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Unni Stamland Kaasin - 03.12.2012