Engelsk forkurs FO1601S/E

Innhold

Hovedmål:

  • Kunnskapsmål: Studentene skal skaffe seg kunnskap om engelsk som verktøy for god kommunikasjon og kunnskap om teknisk engelsk og engelsk fagterminologi.
  • Ferdighetsmål: Studentene skal utvikle ferdigheter i å bruke engelsk fagterminologi korrekt i skriftlig og muntlig kommunikasjon innenfor ulike kontekster og formål.
  • Generelle kompetansemål: Studentene skal på en reflektert og begrunnet måte bruke sine kunnskaper og ferdigheter ved gjennomføringen av ulike arbeidsoppgaver, både selvstendig og som deltaker i en gruppe.

Arbeids- og læringsformer

  • SPRÅK & KOMMUNIKASJON: Studentene skal:

    - kunne beherske engelsk som kommunikasjonsverktøy

    - kunne anvende teknisk engelsk fagspråk

    - kjenne til grammatiske likheter og ulikheter mellom norsk og engelsk, også i teknisk engelsk

    - kunne bruke engelsk i formelle og uformelle situasjoner og sammenhenger

    - kunne anvende korrekt møteterminologi

    - kunne bruke informasjon fra hentet engelske kilder i egne arbeider

  • KULTURKUNNSKAP: Studentene skal:

    - kunne tilegne seg informasjon fra nettet om flerkulturelle emner

  • SKRIFTLIG FRAMSTILLING: Studentene skal:

    - kunne skrive resonnerende framstillinger, også innenfor tekniske emner

    - kunne skrive rapporter, brev, søknader, notater og meldinger og e-post

    - kunne skrive instruksjoner og beskrivelser

    - kunne oversette fra norsk til engelsk

    - kunne skrive sammendrag

    - kunne skrive presentasjoner

  • MUNTLIG FRAMSTILING: Studentene skal:

    - kunne holde presentasjoner på engelsk

    - kunne gi instruksjoner / demonstrasjoner

    - kunne bruke telefon, gjøre bestillinger og inngår avtaler

    - kunne delta i møter og utøve møteledelse

  • PROSJEKTARBEID: Studentene skal:

    - kunne lage engelsk sammendrag av prosjekt gjennomført i øvrige forkursemner

    - kunne gjennomføre et mindre prosjekt og skrive en kort rapport på engelsk

Vurderingsformer

Det er obligatorisk frammøte i emnet.

Bokstavkarakterer A – F hvor A er beste karakter og F er ikke bestått.

Mappevurdering
- innleveringer (individuelle og gruppevis), som evalueres bestått/ikke bestått
- mer formelle tester og særemne gis bokstavkarakterer

Eksamen
Obligatorisk skriftlig sluttprøve, tre timer (studenter kan alternativt søke om muntlig sluttprøve)

Endelig karakter i faget settes på følgende grunnlag:

Skriftlige undervegsprøver (studentene bør skrive alle 6 prøver og bestå i minst 4 av 6) --> 50 %

Muntlige aktiviteter i klasserommet (regelmessig aktiv deltakelse, skriftlige innleveringer og muntlige presentasjoner) --> 20 %

Sluttprøven --> 30 %

Både undervegsevalueringer (skriftlig og muntlig) og sluttprøven må være bestått for å få karakter i faget.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no>,Anna Karlsen <Anna.KarlsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ania Karlsen - 13.02.2012