Fordypningsidrett III med trenerpraksis 1110
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
- inngående kunnskap om den valgte idrettens egenart, og dens implikasjoner for utvikling av ferdigheter
- inngående kunnskap om tilrettelegging og veiledning av valgte fordypningsidrett, med tanke på utvikling av egenferdighet, opplevelse av mestring, motivasjon og glede.
Ferdigheter:
- evne til å anvende nevnte kunnskaper i sitt treningsarbeid
- evne til å veilede og påvirke utøverens læringssituasjon i praksis
- evne til å se - og ta tak i den enkelte utøvers behov for støtte og utfordring i forhold til læring og utvikling
Generell kompetanse:
- kunne tilrettelegge og veilede et helhetlig trenings- og læringsarbeid med utgangspunkt i både det enkelte individ og utøvergruppen
Innhold
Emnet har som mål å øke studentens kunnskap, forståelse og refleksjon omkring det å være i en trenerrolle i valgt fordypningsidrett. For å oppnå dette må studenten være i praksisfeltet og formidle, observere og analysere trenings- og konkurransesituasjoner. Studenten skal jobbe med konkrete problemstillinger, som er relevante i forhold til valgt fordypningsidrett, i praksisen. Emnet og praksis skal inneholde følgende temaer:
- treningsplanlegging og målsetningsarbeid
- oppfølging av utøvere i trenings- og konkurransesituasjoner
- utøversamtaler
- rollerefleksjon
Arbeids- og læringsformer
I hovedsak er arbeidsformen knyttet til å erverve kunnskap gjennom å være i praksisfeltet. Studenten skal ha minimum 150 timer praksis. Studentens erfaringer fra praksis vil bli fulgt opp gjennom veiledningssamtaler med faglærer og diskusjonsseminarer med studenter og faglærer. Det vil i starten av høstsemesteret være et introduksjonsseminar for hver enkelt fordypningsidrett som skal løfte frem perspektiver ved de ulike fordypningsidrettenes egenart. Emnet avsluttes med et obligatorisk praksisseminar. Faglærer skal observere studenten i sitt praksisarbeid, og utgangspunktet for denne observasjonen er studentens praksis-problemstillinger og eventuelt andre temaer studenten ønsker veiledning på i praksis. Dette avklares i god tid før observasjonen.
Vurderingsformer
For å få sluttkarakter i emnet må følgende vurderingskriterier være oppfyllt:
- 150 timer godkjent praksis
- Innlevering av refleksjonsnotat
- Individuell, muntlig presentasjon av refleksjonsnotat, graderte karakterer. Teller 100 % av karakteren. Vår.
- Deltakelse på obligatorisk praksisseminar
Alle komponentene må hver for seg vurderes til bestått for å få sluttkarakter i emnet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Frode Telseth <frode.telsethSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 16.04.2012