Markedsføring 6002
Læringsutbytte
Det overordnede målet for markedsføring er å utvikle kunnskaper og ferdigheter om forhold som påvirker etterspørselen etter produkter og tjenester, og dermed virksomhetens inntekter. Markedsføring fokuserer på prosesser for å utvikle virksomhetens markedstilbud, samt kommunikasjon og leveranse av disse til markedet. Modeller, teorier og maler innen sentrale områder av markedsføringsfaget er verktøy for å gjennomføre utviklingsprosesser.
Studentene skal:
• ha kunnskap om hvordan markedsorienterte bedrifter kan utvikle sitt markedstilbud, og hvordan virksomhetene kommuniserer og leverer dette til markedet
• ha innsikt i etiske og miljømessige utfordringer i tilknytning til sentrale problemstillinger innen markedsføring
• ha kunnskap om og kunne anvende sentrale modeller og teorier innen:
- Markeds- og kundeorientering
- Etikk, miljø og samfunnsansvar: Defensive og offensive strategier
- Segmentering, differensiering og posisjonering
- Kjøpsatferd i forbruker- og bedriftsvaremarkeder-
- Relasjons- og dialogmarkedsføring
- Produkt- og tjenesteutvikling
- Merke- og omdømmeledelse
- Distribusjonskanaler
- Prissetting
- Markedskommunikasjon (også gjennom for eksempel sosiale medier)
- Planlegging, organisering, økonomiske analyser og kontroll
Innhold
De elementene som blir dekket er:
- Markedsføringens oppgaver
- Historisk utvikling
- Grunnleggende definisjoner og begreper
- Markedsføringsledelse og strategisk planlegging
- Kjøpsadferd i forbruker- og bedriftsvaremarkeder (behov, ønsker, krav og etterspørsel)
- Segmentering, markedsanalyse og prognoser
- Markedsstrategier
- Produkt- og merkevarestrategier
- Tjenestemarkedsføring og servicekvalitet
- Strategier for prissetting, distribusjon og markedskommunikasjon
- Internasjonal markedsføring
Arbeids- og læringsformer
3-4 timer forelesning pr uke i høstsemesteret.
Vurderingsformer
Skriftlig sluttprøve, 4 timer.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>,Per O.M. Isaksen <Per.IsaksenSPAMFILTER@hit.no> - 07.12.2011