Instruktørrollen i helserelatert trening 1071
Læringsutbytte
Emnet gir studentene mulighet til å reflektere rundt hva instruktør- og veilederrollen innebærer i vid forstand, og hva slags kunnskap som må ligge til grunn for å løse denne rollen på en best mulig måte.
Kunnskap:
- Studenten skal ha kunnskaper om og skal kunne reflektere rundt sin egen rolle som instruktør/veileder og rundt samspillet mellom det praktiske arbeidet innenfor fagfeltet fysisk aktivitet og helse, og pedagogiske, sosiologiske og fysiologiske aspekter.
- Studenten skal kjenne til sentrale teorier rundt atferdsendring og barrierer for fysisk aktivitet, og bruk av verktøyet endringsfokusert rådgivning
- Studenten skal ha kunnskap om den samfunnsmessige betydningen av fysisk aktivitet og trening
Ferdigheter:
- studentene skal kunne gjøre selvstendige koplinger mellom de temaene som blir tatt opp i fagene Idrettsfysiologi II, Idrettssosiologi II og Idrettspedagogikk og coaching II og fysisk aktivitet og helse, og se dette i sammenheng med instruktør- og veilederrollen
- Studenten skal være i stand til å gjennomføre et motivasjonsintervju, og samtaler basert på prinsippene for endringsfokusert rådgivning
Kompetanse
- Studenten skal kunne tilrettelegge og gjennomføre trening og motivasjonssamtaler for ulike grupper av inaktive barn/unge, voksne og eldre med reflekterte og godt faglig funderte fysiologiske, pedagogiske og sosiologiske begrunnelser.
Innhold
I dette emnet belyses og diskuteres ulike sider ved planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av trening, motivasjonssamtaler og andre virkemidler som er viktige i et fysisk aktivitet og helse perspektiv.
Idretts/treningsfysiologiske temaer:
- hva er patofysiologiske mekanismer for diabetes type 2, fedme, ulike hjerte- og karlidelser (eksempelvis hypertensjon) og ulike muskel- og skjelettlidelser (eksempelvis korsryggsmerter og osteoporose)
- hvilken betydning har utholdenhet, styrke, fleksibilitet og stabilitet for de ulike tilstandene og lidelsene
- hvordan trene utholdenhet, styrke, fleksibilitet og stabilitet for disse ulike tilstandene og lidelsene
Idrettssosiologiske temaer:
- treningens sosiologi; prestasjon, helse eller sosial kapital?
- trening eller fri leik? Barneidrett og sosialisering
- inklusjon/eksklusjon og frafall fra fysisk aktivitet
- Fysisk aktivitet som helsefremmende virkemiddel i et samfunnsvitenskapelig perspektiv
Pedagogiske/psykologiske temaer:
- helsepsykologiske modeller for fysisk aktivitetsatferd
- barrierer mot fysisk aktivitet
- motivasjonssamtale og endringsfokusert rådgivning
- instruktør/veileder - pasient/bruker forholdet
I tillegg belyses ulike tema gjennom tverrfaglige seminarer:
- treningsplanlegging og periodisering
- trenerrollens tverrfaglighet
- totalbelastning, restitusjon og overtrening
- prestasjonsutvikling
Arbeids- og læringsformer
Bolkvise forelesninger og tverr- og flerfaglige seminarer i både høst- og vårsemester. For å få godkjent må studenten ha minst 75% oppmøte i emnet.
Vurderingsformer
- Muntlig presentasjon i gruppe på studentseminar, graderte karakterer, teller 30 % av samlet karakter.
- Individuell muntlig eksamen, graderte karakterer, teller 70 % av samlet karakter.
- Krav om 75% oppmøte i all undervisning.
Alle deler må være bestått for å få samlet karakter i emnet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Solfrid Bratland-Sanda <Solfrid.Bratland-SandaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 20.03.2012