Spesialpedagogikk med vekt på inkludering SPES 302
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studentene skal:
- Kunne redegjøre for inkluderingsbegrepet og den historiske utviklingen som ligger forut for inkluderingstanken
- Kunne skille inkludering, integrering og segregering
- Kunne redegjøre for ulike dilemmaer knyttet til inkludering
- Kunne redegjøre for sosialiseringsbegrepet og forhold som påvirker barn og unges sosialisering
Ferdigheter
Studentene skal:
- Kunne observere, reflektere over og forstå hvordan inkluderingen kan foregå
- Kunne samarbeide, planlegge og tilrettelegge for inkludering
- Kunne evaluere i hvilken grad man har lykkes i inkluderingsarbeidet
Generell kompetanse
Studentene skal:
- Kunne integrere kunnskap om læring, sosialisering og kultur med tanke på å lykkes med en inkluderende opplæring
- Kunne formulere strategier for en inkluderende opplæring
- Kunne realisere spesialpedagogiske valg med tanke på inkluderende opplæring
Innhold
Innholdet vil foruten teorier om inkludering og sosialt, faglig og kulturelt fellesskap fokusere på ulike faktorer som påvirker graden av inkludering:
- Elevdeltagelse
- Likeverdighet
- Demokratisering
- Elevenes læringsutbytte
- Eksternale og internale faktorer
- Forholdet mellom inkludering og tilpasset opplæring
- Forholdet mellom inkludering og spesialundervisning
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen vil delvis foregå gjennom forelesninger og seminarer og arbeidsformene skal generelt preges av kritisk tenkning, drøfting og refleksjon. Veiledning av studentene både i forhold til teoretisk arbeid og praksis er også vektlagt. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig studieinnsats i form av selvstudium, gruppearbeid , prosjektarbeid og oppgaver. Studiet er basert på at læring oppstår i fellesskap og gjennom studentenes egen aktivitet.
Fronter blir brukt som kommunikasjonsverktøy i læringsprosessen. Mye av kommunikasjonen mellom studenter og lærere vil foregå her. Det vil bli gitt veiledning individuelt og i grupper.
Vurderingsformer
Studenten vurderes på grunnlag av deltakelse i forum på Fronter der den enkelte skal utarbeide innlegg og gi respons til medstudenters innlegg. Dette arbeidet vurderes med bestått/ikke bestått og må.værevurdert til bestått for å kunne få gå opp til skriftlig eksamen.
Studenten vurderes på grunnlag av en 4 timers skriftlig eksamen som vurderes med karakter
All seminarvirksomhet og veiledning er obligatorisk. Obligatorisk undervisning på høgskolen markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder her, men det forventes at alle er tilstede i all obligatorisk virksomhet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Kari-Anne Næss <kari-anne.b.nassSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 15.02.2012