Spesialpedagogikk med vekt på lærevansker SPES 303
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studentene skal:
- Kunne redegjøre for begrepene normalitet og avvik
- Kunne redegjøre for hva som ligger i kognitiv utvikling
- Kunne redegjøre for skillet mellom spesifikke, generelle og sammensatte lærevansker
Ferdigheter
Studentene skal:
- Kunne observere, reflektere over og forstå forskjellen på normal og avvikende utvikling
- Kunne planlegge spesialpedagogiske tiltak ut fra system og individ perspektiv med utgangspunkt i case
- Kunne evaluere spesialpedagogiske undervisningsopplegg med utgangspunkt i case
Generell kompetanse
Studentene skal:
- Kunne forstå sammenhengen mellom normalitet - avvik og generelle, spesifikke og sammensatte lærevansker
- Kunne integrere kunnskap om avvikende utvikling og læring
- Kunne eksemplifisere ulike former for generelle og spesifikke lærevansker
- Kunne bidra i tverretatlig samarbeid
Innhold
Innholdet vil foruten teorier om generelle, spesifikkeog sammensatte lærevansker fokusere på forholdet mellom normalitet og avvik . Videre fokuseres det på ulike faktorer som har betydning for ulike former for lærevankser:
- Utvikling og læring
- Kognitiv fungering og nonverbale evner
- Forsinket vs avvikende utvikling
- Generelle tiltak med utgangspunkt i individ og systemperspektiv
Med utgangspunkt i den teoretiske forankringen vil god tilrettelegging av opplæringen stå sentralt med tanke på et etisk likeverdig og inkluderende opplæringstilbud.
I studiet inngår 1 uke praksis der studentene skal gjennomføre et FOU-arbeid.
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen vil delvis foregå gjennom forelesninger og seminarer og arbeidsformene skal generelt preges av kritisk tenkning, drøfting og refleksjon. Veiledning av studentene både i forhold til teoretisk arbeid og praksis er også vektlagt. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig studieinnsats i form av selvstudium, gruppearbeid , prosjektarbeid og oppgaver. Studiet er basert på at læring oppstår i fellesskap og gjennom studentenes egen aktivitet.
Fronter blir brukt som kommunikasjonsverktøy i læringsprosessen. Mye av kommunikasjonen mellom studenter og lærere vil foregå her. Det vil bli gitt veiledning individuelt og i grupper.
Vurderingsformer
Studentene har to kortoppgaver for å forberede sitt FOU-arbeid (praksis). Den ene oppgaven skal ha et teoretisk innhold og den andre skal beskrive metoden som skal brukes i FOU-arbeidet (praksis). De to oppgavene vurderes samlet og teller 45% av sluttkarakteren.
FOU-oppgaven leveres skriftlig som grunnlagsdokument for en opponentgruppe bestående av medstudenter og lærere. Det muntlige framlegget vurderes av sensor og teller 55% av sluttkarakter.
All seminarvirksomhet og praksis er obligatorisk.
Obligatorisk undervisning på høgskolen markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder her, men det forventes at alle er tilstede i all obligatorisk virksomhet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Kari-Anne Næss <kari-anne.b.nassSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 15.02.2012