Fordypningsidrett II, fotball med trenerpraksis 1051

Læringsutbytte

Studentene skal etter fullført studium ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

  • kunnskap om den valgte idrettens egenart, mht historikk, innhold, konkurranseformer, teknikk og taktikk
  • kunnskap om tilrettelegging og gjennomføring av valgte fordypningsidrett, med tanke på utvikling av egenferdighet, opplevelse av mestring, motivasjon og glede.

Ferdigheter:

  • Kunne anvende nevnte kunnskaper i sitt treningsarbeid
  • Kunne veilede og påvirke utøverens læringssituasjon i praksis
  • Ha tilfredsstillende ferdigheter i valgte fordypningsaktivitet. Med tilfredsstillende ferdigheter menes ferdigheter av en slik kvalitet at studenten kan vise øvelser og teknikker slik at han tydelig får fram de pedagogiske poengene. Dette, i kombinasjonen med tilstrekkelig fysisk form, er med å gi et nødvendig mentalt overblikk i trenings-/veiledningssituasjonen.

Generell kompetanse:

Kunne tilrettelegge og gjennomføre trening og fysisk aktivitet for ulike grupper og individer i valgte fordypningsidrett, med reflekterte og godt faglig funderte begrunnelser.

Innhold

Studentene følger samme fordypningsidrett gjennom hele studieåret.

Søkere til trenerstudiet velger inntil tre fordypningsidretter i prioritert rekkefølge. De tre idrettene som har flest søkere, vil utgjøre det endelige tilbudet av fordypningsidretter.

Studenten skal få en egenopplevelse av sin valgte fordypning, og gjennom praksis og teori tilegne seg egenferdighet, erfaring, kompetanse og kunnskap om sin valgte fordypning. Det legges vekt på at studenten skal bevisstgjøres hvordan han/hun tenker, handler (praksis) og lærer relatert til sin fordypning. Observasjon, analyse og kritisk refleksjon av både egenferdighet og læring er viktige elementer i kurset.

Fotball fordypning skal gi et godt teoretisk og praktisk grunnlag for å kunne aktivisere, coache og veilede barn, ungdom og voksne utøvere – individuelt og lagmessig – på ulike prestasjon - og ferdighetsnivåer.

Fordypningen tilbyr differensiert praktisk veiledning, bruk av analyseverktøyet Interplay, samt muligheter for observasjon av trening og kamper i både bredde- og toppklubber:

  • Gjennom tilegning av faglige kunnskaper, praktisk veiledning og feedback skal studentene bli kjent med trenerens rolle og funksjoner i arbeidet med å utvikle både utøvere og lag på forskjellige alderstrinn og prestasjonsnivåer.
  • Studentene skal kunne øve seg i å analysere laget og spillernes løsningsvalg og utførelse under trening og kamp.
  • Studentene skal kunne planlegge og lede trening og kamper på ulike nivåer, samt være i stand til å gi hensiktsmessig feedback til den enkelte spiller og laget som helhet.
  • Studentene skal kunne tilegne seg nødvendige kunnskaper om sentrale forhold i fotball.

Arbeids- og læringsformer

Ca. 4 timer pr uke i høst- og vårsemesteret.

Emnet vil veksle mellom lærerstyrt og studentstyrt undervisning. Det vil også veksle mellom individuell undervisning og gruppeundervisning, både innenfor samme fordypningsidrett og på tvers av valgt fordypning. Studentene skal gjennomføre minimum 100 timers praksis i løpet av høst- og vårsemesteret, fordelt på 2/3 formidling og 1/3 observasjon av andre trenere/utøvere

Studentene skriver en feltlogg med beskrivelse og refleksjoner rundt all aktivitet i fordypningsidrett og trenerpraksis.

Feltloggen skal inneholde:

- et pedagogisk utviklingsmål knytta til egen trenerrolle
- beskrivelse av innhold og øvelser i fordypningsidrett og trenerpraksis
- målsetting for utøvergruppa/laget som studenten skal være trener for i sin praksis

Innhold og krav til feltloggen vil utover dette variere noe mellom fordypningsidrettene. Derfor gis det ut egne infoskriv i den enkelte fordypningsidrett etter studiestart

Vurderingsformer

  • Individuell praktisk-metodisk eksamen i vårsemesteret, med påfølgende muntlig eksamen der studenten eksamineres i forhold til gjennomført økt og forsvarer pensum i faget. Graderte karakterer, teller 100%.
  • Studentene må ha minst 75 % engasjert deltagelse i fordypningsidretten for å framstille seg til praktisk-metodisk eksamen. For studenter som er inne på særordninger blir det for hver enkelt student laget egne avtaler.
  • Praksis og feltlogg må være godkjent før studenten får stille seg fram for sluttevaluering i vårsemesteret.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Arnstein Sunde <Arnstein.SundeSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 24.01.2012