Skog, fjell og vann 1452
Læringsutbytte
Emnet er delt inn i tre perioder: vandring - skog/fjell, seiling - kyst og kanopadling - vassdrag
Kunnskap
Kunnskap om turplanlegging etter prinsippet om ”tur etter evne”
Kunnskap om ferdselsnormer
Kunnskap om klær og utstyr, og riktig bruk av dette
Kunnskap om vær og værtegn med relevans for planlegging og gjennomføring av turer
Kunnskap om ly og leir, mat, bål og kokeutstyr
Kunnskap om orientering/navigering, stedsbestemmelse og vei valg
Kunnskap om selvberging, kameratredning og førstehjelp
Kunnskap om natur- og kulturtema med relevans for de ulike naturtypene Kunnskap om ferdselskultur: lov og rett, sporløs ferdsel
Kunnskap om fiske, fangst og høsting
Kunnskap om vedlikehold av båter, kanoer, rigg og seil
Ferdigheter
Kunne orientere og gjøre hensiktsmessige vei valg i skogen og på fjellet
Kunne vandre på tur i grupper, grunnprosedyrer
Kunne seile og ro mindre bruksbåter rigget med sprisegl: benevninger, krysse, sløre, hold og høyde, avdrift, ballast og pakking av båt
Kunne seile og ro på tur i grupper, vurdere strøm, velge havn og fortøying, manøvrering, arbeidsfordeling og roller, grunnprosedyrer
Kunne padle kano på flatt vann og i strykende vann, veivalg på flatt vann, synfaring av strykende vann, veivalg i strykende vann
Kunne padle kano på tur i grupper, grunnprosedyrer
Kunne velge hensiktsmessige leirplasser og etablere seg med telt, lavvo, gapaskjul etc.
Kunne berge seg selv og gjennomføre i kameratredning på flatt vann og i strykende vann
Kunne svømme og vade
Vise overskudd på tur
Generell kompetanse
Evne til å ferdes med overskudd, velge tur etter evne, velge område, sikkerhet, ansvar og konsekvenstenking
Ivareta egen og gruppens sikkerhet på overnattingsturer
Ha bevissthet om didaktikk og metodikk knytte til opplæring av nybegynnere
Evne til å skape trygge og velfungerende læringsrom
Kompetanse til å formidle sikre turnormer, prosedyrer, organisering og arbeidsmåter i forhold til nybegynnere
Evne til å formidle natur- og kulturtema
Innhold
- Gjennomføring av lengre turer i de ulike naturtypene
- Turplanlegging og ferdselsnormer, sporløs ferdsel
- Vandring, roing, seiling og padling
- Orientering og navigering
- Selvberging, kameratredning og førstehjelp
- Ly og leir, bål, kokeutstyr og matlaging
- Hygiene og førstehjelp
- Vær og værtegn
- Natur- og kulturtema
- Veilederlære: turnormer, prosedyrer, organisering, arbeidsmåter og ledelse knyttet til de ulike naturtypene
Arbeids- og læringsformer
10 forelesninger
15 dager med veileder
10 dager egenferd
Vurderingsformer
100 % deltagelse i det praktiske. Mappevurdering. En mappe for hver av naturtypene. En av mappene blir trukket ut og karaktersatt. Det blir gitt karakter etter en femtrinns bokstavskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. De to øvrige vurderes til bestått/ikke bestått, og begge må bestås for å få emnet godkjent
Vurderingsformen er valgt for å prøve studentenes ferdigheter, kunnskaper og egenskaper som formidlere, jf. punktene om læringsutbytte over
Padlekurset er, i innhold og nivå, sammenliknbart med Norges padleforbunds Nybegynnerkurs og Teknikkurs.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Helle Friis Knutzen <Helle.F.KnutzenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Andre Horgen - 25.11.2011