Natur, kultur og forvaltning 1450
Læringsutbytte
Kunnskap
Kunnskap om bruken av ulike naturtyper i et kulturhistorisk perspektiv
Kunnskap om friluftsliv som kulturelt fenomen
Kunnskap om friluftslivets historie, framvekst, utvikling, mangfold og utbredelse
Kunnskap om friluftsliv som redskap i nasjonsbygging og i å skape nasjonal identitet
Kunnskap om friluftsliv og kjønn, klasse og sosiale skillelinjer
Kunnskap om friluftslivets betydning i det norske samfunn: verdier, motiver, målsettinger
Kunnskap om friluftsliv i endring: institusjonalisering, kommersialisering, pedagogisering
Kunnskap om friluftslivspolitikk, allemannsretten, lovverk, offentlige dokumenter og retningslinjer
Kunnskap om offentlig forvaltning lokalt og sentralt: nivåer og etater Kunnskap om sentrale problemområder innen forvaltning av friluftsliv og ulike naturtyper: konflikter og utfordringer
Kunnskap om sentrale frivillige organisasjoner innen friluftslivet
Ferdigheter
Kunne redegjøre for sentrale utviklingstrekk i friluftslivets historie
Kunne redegjøre for sentrale trekk ved friluftslivet som kulturelt fenomen
Kunne redegjøre for hvordan norsk friluftslivsforvaltningen er organisert
Kunne gjenkjenne og identifisere landskapsformer, dyre- og planteliv knyttet til ulike naturtyper
Kunne gjenkjenne kulturminner i ulike naturtyper
Kunne skrive en vitenskapelig tekst
Generell kompetanse
Forståelse og innsikt i norsk friluftsliv som kulturelt fenomen, herunder dets historie, dets plass og betydning i samfunnet, samt dets forvaltning
Innhold
- Kulturhistorie
- Naturlære
- Friluftslivets historie, framvekst og utvikling, nasjonsbygging og nasjonal identitet
- Friluftsliv i dag, mangfold og utbredelse, kjønn, klasse og sosiale skillelinjer, endringer
- Friluftslivets betydning i det norske samfunn: verdier, motiver og målsettinger
- Friluftslivspolitikk, allemannsretten, lovverk, offentlige dokumenter og retningslinjer
- Offentlig forvaltning lokalt og sentralt
- Problemområder innen forvaltning av friluftsliv og ulike naturtyper
- Frivillige organisasjoner
Arbeids- og læringsformer
16 forelesninger
4 dager med ekskursjoner
2 dager seminar
Vurderingsformer
3 dagers skriftlig hjemmeeksamen, graderte karakterer. Det blir gitt karakter etter en femtrinns bokstavskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Vurderingsformen er valgt for å prøve studentenes kunnskaper, jf. punktene om læringsutbytte over
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Helle Friis Knutzen <Helle.F.KnutzenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 17.05.2012