Klatring, praktisk fordypning I 1455
Læringsutbytte
Kunnskap
Kunnskap om turplanlegging i henhold til prinsippet om ”tur etter evne”
Kunnskap om tilrettelegging for klatring, sikkerhet og ferdselsnormer, på klippeklatrefelt
Kunnskap om utstyr og riktig bruk av dette under klatring og redning
Kunnskap om anerkjente metodesett for redning av skadet person
Kunnskap om geologi
Kunnskap om klatrehistorie
Ferdigheter
Vise og forklare rigging av topptaufester
Vise og forklare rappell
Vise og forklare sikring på topptau
Vise og forklare leding på bolter på sportsklatrefelt
Vise og forklare bevegelsesteknikker i forbindelse med klatring og buldring.
Vise og forklare enkle redningsteknikker i henhold til anerkjent metodesett, herunder: avbinding av taubrems, frigjøring fra standplass, autolåsbrems, rappell med skadet, heising med og uten taljer, passering av knuter, klemknutegang
Vise og forklare rigging av standplasser med ulike former for sikringsmidler
Vise og forklare bruk av enkel sikring på fjell, kiler, kamkiler og naturlige sikringsformasjoner
Vise fysisk og psykisk overskudd under krevende terreng og værforhold
Generell kompetanse
Analysere og ivareta egen og gruppens sikkerhet på klippeklatrefelt, med tanke på å skape trygge læringsrom
Ha bevissthet om didaktikk og metodikk knyttet til opplæring av nybegynnere i klatring
Kompetanse til å formidle sikre turnormer, prosedyrer, organisering og arbeidsmåter i forhold til nybegynnere
Evne til å formidle natur og kulturtema knyttet til klatring
Ha kompetanse til å planlegge og gjennomføre kurs på klippeklatrefelt
Innhold
- Turplanlegging, sikkerhet, ansvar og konsekvenstenking, ved klatring
- Sikring på topptausklatring
- Tilrettelegging for topptauklatring med gruppe, organisering
- Komme til snufester
- Leding på borrebolter – bruk av snufester
- Bruk av ulike former for sikringsmidler
- Lage standplasser
- Rappell
- Kameratredning
- Buldring – bevegelsesteknikk
- Lede og sette egne sikringsmidler evt. med topptau som tilleggssikring.
- Klatrehistorie
Arbeids- og læringsformer
3 forelesninger
7 dager med veileder
6 dager egenferd
Undervisningen, samt studentenes lesing av pensum og øving på egenferdighet, vil bli gjennomført med sikte på å oppnå læringsutbyttet beskrevet over. All praktisk undervisning er obligatorisk
Vurderingsformer
100 % deltagelse i det praktiske. Graderte karakterer i det praktiske teller 60 % av karakteren. Skriftlig eksamen på fire timer teller 40 % av karakteren. Det blir gitt karakter etter en femtrinns bokstavskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Vurderingsformen er valgt for å prøve studentenes ferdigheter, kunnskaper og egenskaper som formidlere, jf. punktene om læringsutbytte over
Kurset vil i innhold og nivå framstå som et solid basis for seinere opptak på breinstruktørkurs i NF stigen (metodekurs, veilederkurs). Høyskolen i Telemark er godkjent som arrangør på Nivå I i NF. Studentene vil få kursbevis for hva som er gjennomført av ferder og undervisning etter gjennomført emne
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Helle Friis Knutzen <Helle.F.KnutzenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Fredrik G Christoffersen - 25.11.2011