Miljø og livskvalitet 1458
Læringsutbytte
Kunnskap
Kunnskap om utfordringer i dagens samfunn knyttet til bærekraft, helse og hverdagsliv
Kunnskap om naturopplevelse
Kunnskap om relasjon mellom menneske og omgivelser i møter med naturen
Kunnskap om betydningen av stedstilknytning (identitet, sted og rom)
Kunnskap om veiledning og veileders rolle i møtet med spesielle målgrupper
Kunnskap om hvordan mening skapes individuelt, sosialt og kulturelt
Ferdigheter
Kunne tilrettelegge og anvende enkelt friluftsliv i møtet med spesielle målgrupper; vandring, sykling, padling, høsting, fiske, orientering, bål og leiretablering
Kunne høste og tilberede mat fra naturen og kunne tørke turmat
Kunne bruke kreative og estetiske uttrykk som inngang til å jobbe med natur og sansning
Kunne veilede ulike grupper og enkeltpersoner med sikte på bedre helse og livskvalitet
Generell kompetanse
Evne til å tilrettelegge friluftsliv for ulike grupper med spesielle behov
Evne til å anvende kompetanse fra øvrige deler av studiet inn i konkrete pedagogiske sammenhenger med ulike målgrupper
Evne til å jobbe helhetlig med ulike grupper i naturen
Å utvikle egen evne til å ta i bruk estetiske og sanselige opplevelser i formidling av friluftsliv
Innhold
- Planlegging og tilrettelegging
- Helse, hverdagsliv og livskvalitet
- Naturopplevelse
- Naturmøter og stedstilknytning
- Veiledning og veileders roller
- Vandring, sykling, padling, høsting, fiske, orientering, bål og leiretablering
- Kreative og estetiske uttrykk
Arbeids- og læringsformer
6 forelesninger
5 dager med veileder
2 dager soloerfaring
5 dager praksis med relevante målgrupper
Undervisningen, samt studentenes lesing av pensum og øving på egenferdighet, vil bli gjennomført med sikte på å oppnå læringsutbyttet beskrevet over. All praktisk undervisning er obligatorisk
Vurderingsformer
100 % deltagelse i det praktiske. Refleksjonsoppgave på bakgrunn av praksis i faget. Oppgaven utdeles ved emnestart, og skal vise studentenes evne til knytte praksis og teori sammen. Graderte karakterer. Det blir gitt karakter etter en femtrinns bokstavskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Vurderingsformen er valgt for å prøve studentenes ferdigheter, kunnskaper og egenskaper som formidlere, jf. punktene om læringsutbytte over
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Helle Friis Knutzen <Helle.F.KnutzenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Fredrik G Christoffersen - 25.11.2011