Håndverk og skaperglede i naturen 1459
Læringsutbytte
Kunnskap
Kunnskap om tradisjonshåndverk og kulturhistorie knyttet til utvalgt friluftslivsutstyr
Kunnskap om naturressurser som er egnet til materialer
Kunnskap om ulike materialers framstilling, funksjoner og egenskaper
Kunnskap om ulike verdiaspekt ved selvlaget friluftslivsutstyr, og de praktiske prosessene under framstillingen av produktet
Kunnskap om veiledning i og formidling av håndverksaktiviteter i naturen
Ferdigheter
Kunne håndtere enkelt håndverktøy på en sikker måte gjennom bruk og vedlikehold
Kunne jobbe med ulike teknikker og materialer innen tre og tekstil
Kunne analysere et produkts behov og funksjon, velge egnede materialer og formgi produktet deretter
Kunne gjenkjenne og samle inn eget naturmateriale
Kunne jobbe selvstendig med et produkt, fra ideskisse og planleggingsfase til framstilling av ferdig, funksjonelt produkt med eget personlig uttrykk
Kunne reparere og vedlikeholde eget utstyr
Kunne tilrettelegge og gjennomføre en håndverksaktivitet i naturen for en utvalgt målgruppe
Generell kompetanse
Evne til å utvikle egne praktiske og kreative evner ved ferdsel i naturen og bruk av naturmaterialer.
Evne til å se og analysere egen aktivitet i et større miljøperspektiv, og ta bevisste valg ved utstyrsbruk og utstyrslaging.
Evne til å jobbe med skaperglede og håndverksaktiviteter med en gruppe i naturen og sette det inn i en kulturhistorisk sammenheng.
Innhold
- Tradisjonshåndverk og kulturhistorie
- Materialvalg, tre og tekstil
- Innsamling av naturmateriale
- Verdier og miljøperspektiver
- Personlig utvikling og nærhet til naturen
- Veiledning og formidling
- Bruk av håndverktøy
- Formgiving
- Reparasjon og vedlikehold
- Tilrettelegging av håndverksaktivitet i naturen
Arbeids- og læringsformer
3 forelesninger
9 dager med veileder fordelt i bolker i naturen og på verksted
3 dager gruppeoppgave
Eget verkstedarbeid
Undervisningen, samt studentenes lesing av pensum og øving på egenferdighet, vil bli gjennomført med sikte på å oppnå læringsutbyttet beskrevet over. All praktisk undervisning er obligatorisk
Vurderingsformer
100 % deltakelse på det praktiske. Praktisk oppgave teller 60 % av samlet karakter, skriftlig prøve 4 timer teller 40 % av samlet karakter. Det blir gitt karakter etter en femtrinns bokstavskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Vurderingsformen er valgt for å prøve studentenes ferdigheter, kunnskaper og egenskaper som formidlere, jf. punktene om læringsutbytte over
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Helle Friis Knutzen <Helle.F.KnutzenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Fredrik G Christoffersen - 25.11.2011