Kultur, samfunn og forvaltning 1461
Læringsutbytte
Kunnskap
Kunnskap om samfunnsvitenskapelig teori, modernitetsbegrepet, fenomenologiske og konstruktivistiske perspektiver på friluftsliv
Kunnskap om samfunnsvitenskapelige nøkkelbegreper
Kunnskap om friluftsliv, konstans og endring, tradisjon og modernitet
Kunnskap om friluftsliv og kjønn
kunnskap om sentrale friluftslivspolitiske tema og aktører
Kunnskap om mål, strategier, tiltak og virkemidler hos både friluftslivsorganisasjoner og det offentlige
Kunnskap om aktuell friluftslivsforskning
Kunnskap om ulike historiske perspektiver på friluftslivet
Kunnskap om friluftsliv og media
Ferdigheter
Kunne redegjøre for sentrale samfunnsvitenskapelige perspektiver på friluftslivet
Kunne redegjøre for sentrale samfunnsvitenskapelige nøkkelbegreper
Kunne redegjøre for friluftsliv, tradisjon og modernitet
Kunne redegjøre for aktuelle perspektiver på friluftslivspolitikk, friluftslivets historie, friluftslivet i media, samt friluftsliver i et kjønnsperspektiv
Generell kompetanse
Forståelse for hvordan friluftslivets historiske og kulturelle variasjon blir utviklet i samspill med samfunnet
Innsikt i kultur- og samfunnsvitenskapelige begreper, og forståelse for hvordan disse kan kaste lys over så vel utøvelsen som opplevelsen av friluftsliv hos den enkelte, og i ulike sosiale grupperinger
Innhold
- Samfunnsvitenskapelig teori og nøkkelbegreper
- Modernitetsbegrepet
- Fenomenologiske og konstruktivistiske perspektiver på friluftsliv
- Tradisjon og modernitet
- Kjønnsperspektiver
- Friluftslivspolitikk
- Friluftslivsorganisasjoner og det offentlige, mål, strategier, tiltak og virkemidler
- Friluftslivsforskning
- Historiske perspektiver på friluftslivet
- Friluftsliv og media
Arbeids- og læringsformer
16 forelesninger
2 dager seminar
Vurderingsformer
3 dagers skriftlig hjemmeeksamen, graderte karakterer.
Vurderingsformen er valgt for å prøve studentenes ferdigheter, kunnskaper og egenskaper som formidlere, jf. punktene om læringsutbytte over.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Helle Friis Knutzen <Helle.F.KnutzenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Andre Horgen - 25.11.2011