Bre, grunnkurs 1462
Læringsutbytte
Kunnskap
Kunnskap om å ferdes i grupper/taulag i henhold til gjeldene sikkerhetskrav og ferdselsnormer, på breer med lett til moderat vanskelighetsgrad
Kunnskap om turplanlegging i henhold til prinsippet om ”tur etter evne”
Kunnskap om utstyr og riktig bruk av dette under brevandring og under redning
Kunnskap om anerkjente metodesett for redning
Kunnskap om glasiologi
Kunnskap om vær og vind i høyfjellet
Kunnskap om brevandringens historie
Ferdigheter
Vise og forklare stegjernsteknikk og taulagsteknikk under forflytning
Vise og forklare redningsteknikker i henhold til anerkjent metodesett
Vise og forklare bruk av kart og kompass på bre
Generell kompetanse
Ivareta egen og gruppens sikkerhet på bre, med tanke på å skape trygge læringsrom
Ha bevissthet om didaktikk og metodikk knyttet til opplæring av nybegynnere på bre
Kompetanse til å formidle sikre turnormer, prosedyrer, organisering og arbeidsmåter i forhold til nybegynnere
Evne til å formidle natur og kulturtema knyttet til brevandring
Ha kompetanse til å planlegge, og gjennomføre turer og kurs på breer av lett til moderat vanskelighetsgrad
Vise at man kan fremstå som taulagets leder hvis situasjonen krever det
Innhold
- Brevandring på lett til middels krevende bre
- Gange i lett blåis, riktig og hensiktsmessig bruk av stegjern og isøks, sikringsmidler på is, taulagsrutiner
- Redning på snø og is. 2:1 og 6:1 taljesystem, rigge standplassforankring/rapellfeste
- Taulager i moderat blåis; finne veien i isen, naturlige sikringer, mellomforankringer, leding av taulaget
- Topptur med orientering og veivalgsmomenter
- Glasiologi, breen som landskapsformer
Kurset er, i innhold og nivå, sammenliknbart med Norsk Fjellsportforums ”Grunnkurs Bre”. Høyskolen i Telemarker godkjent som arrangør på Nivå I i NF. Studentene vil få kursbevis for dette etter gjennomført emne
Arbeids- og læringsformer
5 forelesninger
7 dager med veileder
6 dager egenferd
Vurderingsformer
100 % deltagelse i det praktiske. Graderte karakterer i det praktiske teller 60 % av karakteren. Skriftlig mappeoppgave teller 40 % av karakteren. Det blir gitt karakter etter en femtrinns bokstavskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Vurderingsformen er valgt for å prøve studentenes kunnskaper, jf. punktene om læringsutbytte over
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Fredrik Christoffersen <fredrik.christoffersenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 10.04.2012