Naturfag 1 - Botanikk, kropp og helse, fysikk, verdensrom, geofag og miljø NAT 102
Læringsutbytte
Etter arbeid med faget skal studenten
ha kunnskap om
- planter og kjennetegn hos et utvalg av norske plantefamilier.
- sansene og de viktigste organsystemene i menneskekroppen.
- pubertet og rusproblematikk.
- magnetisme og elektrisitet.
- fysiske fenomener knyttet til vann, luft, lys og lyd.
- jorda og solsystemet.
- vær og klima.
- bergarter og mineraler.
- miljøutfordringer
- naturfagdidaktikk og naturfag i grunnskolen.
ha ferdigheter i
- identifisering av et utvalg planter ved bruk av flora
- å gjennomføre aktiviteter og ekskursjoner med utforskende naturfagsmetoder.
- å gjennomføre enkle teknologi og design prosjekter.
- å anvende relevant naturfagsutstyr.
- å ta utgangspunkt i elevenes hverdagserfaringer og bruk av lokale læringsarenaer.
- å planlegge, gjennomføre og vurdere naturfagsundervisning.
- muntlig framlegg, argumentasjon, lesing og tolking av naturfaglige tekster.
- å gjøre beregninger i fysikk.
- bruk av digitale verktøy knyttet til eksperimenter, feltarbeid og annen undervisning.
ha generell kompetanse i
- å forstå sin rolle og praksis som naturfaglærer.
- naturvitenskapens metoder og tenkemåter.
- sikkerhet i naturfagundervisning.
Innhold
I dette naturfagemnet er innholdet delt i delemnene: Botanikk, kropp og helse, fysikk, teknologi og design, verdensrommet, geofag og miljø.
Botanikk: Systematikk og morfologi hos planter, lav og sopp. Plantebestemmelser. Innføring i fotosyntese, cellerespirasjon og formering hos planter.
Kropp og helse: Menneskekroppens sanser og organsystem. Pubertet, seksualitet, fosterutvikling og fødsel. Ernæring, livsstil og rusproblematikk.
Fysikk: Innføring i energibegrepet, magnetisme, elektrisitet og fysiske egenskaper til vann, luft, lys og lyd.
Teknologi og design: Planlegging og gjennomføring av teknologi og design prosjekter.
Verdensrommet: Jorda, solsystemet og universet.
Geofag: Mineraler og bergarter. Vær og klima.
Miljø: Kildesortering og kretsløp i naturen. Bærekraftig utvikling.
Arbeids- og læringsformer
• forelesning og veiledning
• praktiske aktiviteter inne og ute i naturen
• arbeid i grupper og individuelt
• muntlige framlegg
• skriftlige oppgaver
Det er obligatorisk frammøteplikt under praktiske aktiviteter og feltarbeid. Undervisning med obligatorisk frammøteplikt blir oppgitt i semesterplanen ved starten av hvert semester.
Vurderingsformer
Obligatoriske arbeidskrav defineres nærmere i semesterplanen.
Skriftlig og muntlig eksamen med gradert karakter.
Oppgaver vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Anja Gabrielsen <Anja.gabrielsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Liv Fagertun - 20.02.2012