Etikk og omdømmebygging 15ETI
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene kunne:
- gjøre greie for ulike teorier og perspektiver på estetikk og hvordan disse har blitt fortolket og forklart til ulike tider i historien
- anvende teorier om estetikk inn mot lederoppgaver der kunst og kultur er det sentrale innholdet
- vurdere sammenhengen mellom kultur, utdanning og yrkesliv
- reflektere kritisk over estetiske uttrykk, hvordan de brukes og hvilken rolle de spiller i forhold til makt og innflytelse over andre mennesker, spesielt barn og unge
- anvende kunnskap om estetikk innenfor et yrke som for eksempel kultursjef i en kommune, leder av en kulturinstitusjon, personalarbeid i en bedrift eller innenfor utdanningssektoren
- anvende og se estetiske virkemidler i relasjon til kjønn, kulturell eller etnisk bakgrunn
Innhold
Estetikk forklares her med sanselig opplevelse og de erfaringer vi gjør i møte med ulike uttrykksformer, og den virkning slike erfaringer har. Estetiske uttrykk kan både medvirke til større klarhet om forhold vi ikke forstår, og de kan brukes til å forvrenge og manipulere våre oppfatninger. Estetiske uttrykk kan være alt fra ulike omgangsformer vi velger å bruke eller hvordan vi kler oss, bruksformer i sin alminnelighet eller storslått arkitektur og byggekunst. De kan også relateres til musikk, dans, poesi, skulptur og kunstbilder. Design, stil, retorikk og iscenesettelse er framtredende aspekter ved det moderne samfunn. Formgivning er derfor blitt et kjennetegn på estetiske praksiser som omfatter mer enn kunst. I tråd med dette blir form ikke noe som skiller kunst fra annen kultur, men snarere en måte å organisere representasjoner på.
Arbeids- og læringsformer
Forelesninger, seminar, gruppearbeid
Vurderingsformer
Individuell skriftlig oppgave 8-10 sider. Gradert karakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bjørn Magne Aakre <Bjorn.AakreSPAMFILTER@hit.no> - 13.02.2012