Profesjonskunnskap barnehage 15PROB
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene kunne:
- gjøre greie for særtrekk ved barnehagen som arena for læring og oppvekst i et historisk og samtidig perspektiv
- begrunne barnehagens innhold i relasjon til grunnleggende ferdigheter og skolefag
- barnehagen i lovverk og rammeplaner
- lede reform- og utviklingsarbeid i barnehagen
- veilede personale i barnehage og barnehagetjeneste
- reflektere over barnehagen i et internasjonalt perspektiv
Innhold
Med barnehage forstås her de institusjoner som gir tilbud til barn før de begynner i skole i en alder av om lag 6 år. Barnehage som profesjonsrettet valg skal gi studentene mulighet til å spesialisere seg i lederoppgaver innenfor barnehagefeltet. Det kan være som styrer i barnehage, som leder av barnehagetjenesten i en kommune eller forsknings- og utviklingsoppgaver knyttet til barnehage som aktuell arena for læring og oppvekst.
Arbeids- og læringsformer
Seminar, gruppearbeid, feltarbeid
Vurderingsformer
Individuell skriftlig oppgave 8-10 sider. Gradert karakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bjørn Magne Aakre <Bjorn.AakreSPAMFILTER@hit.no> - 13.02.2012