Prosjektadministrasjon og energiplanlegging BY4312
Læringsutbytte
En kandidat som har bestått Prosjektadministrasjon og energiplanlegging skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- Kan forklare meningsinnholdet i sentrale begreper knyttet til prosjektadministrasjon: (Mål,Programmering, Prosjektering, Beskrivelse, Entrepriseform, Kontrahering, Søknad, Produksjonsplanlegging, Utførelse og kontroll, Forvaltning, drift og vedlikehold, , Helse miljø og sikkerhet, Livssykluskostnader, Kvalitetssikring mv.)
- Kan navngi de ulike aktører i et bygge og anleggsprosjekt og plassere disse i ulike organisasjonsmodeller.
- Kan gjøre rede for bygg og anleggssektorens rolle i samfunnets energi regnskap.
- Kan redegjøre for ulike energibærere og deres individulle karakter
- Kjenner til innholdet i de ulike rollene i et byggeprosjekt
- Kjenne til teori om målstyring og måloppnåelse.
- Kjenne til ett prosjekts ulike faser, kunne redegjøre for disse, og knytte roller i en prosjektorganisasjon til de ulike fasene.
Ferdighet
Kandidaten skal
- kunne sette opp en plan over prosjekt og prosjekteringsleders oppgaver, og finne strategier for å få måloppnåelse i disse lederfunksjonene.
- kunne drøfte bygg og anleggsprosjekter i ett samfunnsnytte perspektiv, og evne å reflektere over prosjektaktørenes samfunnsansvar.
- redegjøre for ulike prosjektorganiseringer med særlig fokus på tidspunkt for utførelsesleddet sin inntreden i prosjektet, og ulike entrepriseformer og kontrakter knyttet til dette. (Aktuelle Norske standarder skal være kjent.)
- vurdere grad av tidligfaseprosjekterings innvirkning på et prosjekts målparametere for de ulike aktører som tiltakshaver, prosjekterende og utførende.
- redegjøre for modell for kostnadsanalyse, og knytte denne opp mot faser i ett prosjekt. Kjenne til usikkerhetsvurderinger og kunne benytte disse i enkle sammenhenger..
- Kjenne til teorien bak kvalitetssikringsarbeid, og kunne benytte dette i vurderingen av aktuelle casestudier.
- identifisere de ulike trinn i ett prosjekts søknadsarbeid mot offentlige myndigheter, samt ha kjennskap til kvalitetssikringsarbeid knyttet til søknader.
- vite hvilke krav som stilles til oppfølging av lover og regler.
- kunne gjøre enkelt søknadsarbeid.
- ha kunnskap om Forvaltning drift og vedlikehold som en del av ett prosjekt, og knytte dette til årskostnader og levetidskostnader som beslutningsparametre.
- beskrive ett forenklet prosjekt ved bruk av NS 3420 og 3451.
- ha oversikt over metoder for fremdrift, ressurs og økonomistyring knyttet til utførelsesfasen i ett prosjekt.
- kjenne til HMS og KS krav og strategier knyttet til utførelsesfasen.
- kunne sette opp en plan for energiforsyning for et byggprosjekt, med bakgrunn i vurdering av ulike energisystemer og energibærere.
Generelle kompetanse
Kandidaten skal
- ha forståelse for verdien av tverrfaglighet i prosjektarbeid, og viktigheten av å skape gode team.
- ha forstålse for et byggeprosjekts avhengigheter av og påvirkning på - samfunnet generelt.
- ha evne til å utføre og kommunisere prosjektadministrative oppgaver med godt og lettforståelig språk.
- evne å delta i diskusjoner om prosjektadministrative valg, som vil kunne påvirke måloppnåelsen i prosjektet.
- kunne se ingeniørens rolle som ansvarlig samfunnsutvikler.
- kunne sette spesifikke ingeniørfaglige utfordringer inn i en større sammenheng.
- kunne arbeide i team.
Innhold
Innhold
Emnet Prosjektadministrasjon og energiplanlegging omhandler et typisk byggeprosjekts ulike faser sett fra et administrativt synspunkt. Det går også inn på overordnede strategier for energiplanlegging knyttet til byggeprosjekter. Metoder for ledelse og styring vil bli behandlet. Hovedtemaer er: Programmering, Prosjektering, Beskrivelse, Entrepriseform, Kontrahering, Søknad, Produksjonsplanlegging, Utførelse og kontroll, Forvaltning, drift og vedlikehold, , Helse miljø og sikkerhet, Livssykluskostnader, Kvalitetssikring, Overordnet energitenking i bygg, Ulike energikilder, Energistrategier og Energiøkonomisering. Noe programvare trekkes inn på enkelte temaer.
Arbeids- og læringsformer
Arbeids og læringsformer
Forelesninger, øvinger, bruk av PC-verktøy
Vurderingsformer
Vurderingsformer
- Skriftlig individuell delprøve (40 %).
- Skriftlig individuell sluttprøve (60 %).
- Sluttprøve må være bestått for å få karakter i faget.
- Øvinger er obligatoriske, og øvingene må være bestått for å få karakter i faget.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Frode Nysæter <frode.nysaterSPAMFILTER@hit.no> - 29.02.2012