Plan, miljø og infrastruktur BY3612
Læringsutbytte
En kandidat som har fullført emnet Plan, miljø og infrastruktur skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- kan beskrive og gjøre rede for sammenhengen mellom de fysiske arealplaner i stat, fylke og kommuner
- kan beskrive lovhierarkiet som ligger til grunn for utarbeiding av fysiske arealplaner (Pbl, forskrifter og veiledninger)
- kan identifisere miljøvennlige/bærekraftige løsninger for arealbruk og infrastruktur
- kan gjøre rede for gode løsninger for arealbruk og vei- og trafikksystemer
- kan forklare begrepet universell utforming og beskrive ulike løsninger som ivaretar krav og behov knyttet til begrepet
- har grunnleggende kjennskap til stedsutvikling, arkitektur, design og estetikk som muliggjør utarbeidelse av en stedsanalyse
Ferdigheter
Kandidaten
- kan fortolke fysiske arealplaner kvalitativt og bidra med alternative forbedringstiltak som representerer miljøvennlige og universelle løsningsalternativer
- kan utarbeide en enkel stedsanalyse
- kan utarbeide en reguleringsplan/detaljplan ved hjelp av digitalt planverktøy
- kan skissere gode løsninger for arealbruk og vei- og trafikksystemer som bidrar til å minimalisere samlet transportbehov
Generell kompetanse
Kandidaten
- har grunnleggende kjennskap til de lover og regler som ligger til grunn for utarbeidelse av fysiske arealplaner
- ser sammenhengen mellom og særegenhetene ved statlige, regionale og kommunale planer
- kan utarbeide en reguleringsplan/detaljplan som imøtekommer grunnleggende krav om miljøvennlig og universell utforming
- er i stand til å bidra aktivt og med kritisk sans i fysiske planprosesser som griper inn i menneskers hverdag
Innhold
Emnet er en grunnleggende innføring i de fysiske arealplaner som gjelder for BAE-sektoren. For byggingeniøren er det av vital betydning å kjenne til innholdet i planhierarkiet som ligger til grunn for utarbeidelsen av planene og se sammenhengene og særegenhetene ved dem.
Emnet tar for seg lovverket og i særlig grad Plan- og bygningsloven (pbl) som juridisk grunnlag/plattform for alle byggeprosjekter. I tillegg tas med relevante forskrifter og veiledninger samt andre aktuelle rundskriv og retningslinjer fra stat, fylke og kommune. Myndighetenes krav til behandling av støy i arealplanleggingen tas eksempelvis også med. Arealplanleggingen legger premisser for generering av transport i vårt samfunn og koblingen mellom fysiske arealplaner, transportbehov og vei- og trafikkspørsmål er derfor også sentrale temaer.
Det nye lovverkets krav om miljøvennlige og universelle planløsninger er det også tatt hensyn til i og med at det i emnet er fokusert på bærekraftige løsninger som tilrettelegger for god utnyttelse, energibesparende løsninger og universell utforming. Stedsutvikling, arkitektur og design inngår også som temaer.
Prosjektoppgaven som inngår i emnet skal sette den enkelte student i stand til å bidra aktivt i utarbeidelsen av en reguleringsplan/detaljplan, både med hensyn til behandling av planpremissene og produksjonen av den digitale planen. Bruken av digitale planverktøy har høy prioritet i denne sammenheng.
Arbeids- og læringsformer
Forelesninger, obligatoriske øvinger og et prosjektarbeid som omfatter en detaljregulering av et boligområde i (fortrinnsvis) Porsgrunn kommune. Prosjektoppgaven er obligatorisk og besvarelsen må godkjennes før den enkelte student gis rett til deltakelse på emnets sluttprøve.
Ekskursjon og markstudier i forbindelse med prosjektoppgaven.
Vurderingsformer
Emnekarakteren settes på grunnlag av
- Underveisvurdering: Individuell skriftlig delprøve (vekt 40%)
- Sluttprøve : Individuell skriftlig prøve (vekt 60%).
Bestått emne fordrer bestått sluttprøve.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter John Lønnebakke <john.lonnebakkeSPAMFILTER@hit.no> - 27.02.2012