Teknisk realfag I FY1012

Læringsutbytte

Kandidatene skal ha følgende læringsutbytte etter å ha fullført eksamen i dette emnet:
Kunnskap

  • Ha kunnskaper i matematikk som bidrar til å gi det nødvendige grunnlag for fagene Teknisk realfag 2, Matematikk 1 og linjefag i bachelorutdanningen.
  • Ha grunnleggende kunnskaper innen algebra og løsning av flere typer likninger og ulikheter.
  • Ha innsikt i funksjoner med en variabel og kunne drøfte en funksjons egenskaper ved hjelp av derivasjon.
  • Ha kunnskaper om trigonometri og enkle trigonometriske likninger.
  • Kunne resonnere logisk og tolke grafer og beregningsresultater på en adekvat måte.
  • Ha kunnskaper om bruk av matematikk for å løse tekniske problemer.

Ferdigheter

  • Kunne løse matematiske problemer innenfor de områdene kandidaten skal ha kunnskaper om.
  • Kunne analysere problemer og kunne bruke matematiske kunnskaper for å løse dem.
  • Kunne anvende matematikkunnskapene for å utføre beregninger i forbindelse med aktuelle tekniske problemstillinger.
  • Kunne benytte en avansert kalkulator til beregninger og grafisk illustrasjon av funksjoner.

Generell kompetanse

  • Ha utviklet en presis matematisk språkbruk som muliggjør god kommunikasjon med andre om problemstillinger relatert til matematikk og anvendt matematikk.
  • Ha utviklet en bevissthet om viktigheten av matematisk formalisme for å kunne løse problemer ved hjelp av matematikk.

Ha utviklet forståelse for matematikkens viktighet i forbindelse med tekniske beregninger.

Innhold

  • Tall og tallregning. Brøk, potenser og røtter.
  • Algebra. Bokstavregning, parenteser og kvadratsetningene. Faktorisering. Polynomdivisjon.
  • Likninger. Lineære likninger med en og to ukjente, andregradslikninger, spesielle likninger av høyere orden, rasjonale og irrasjonale likninger.
  • Ulikheter. Enkle og doble ulikheter. Andregradsulikheter og rasjonale ulikheter
  • Grunnleggende trigonometri og geometri (areal og volumberegninger)
  • Generell trigonometri. Sinus- cosinus- og arealsetningen. De trigonometriske funksjonene. Trigonometriske likninger. Trigonometriske formler.
  • Derivasjon. Derivasjonsregler (produkt-, kvotient- og kjerneregelen).

Arbeids- og læringsformer

Forelesninger og regneøvelser.

Motivasjon
Forelesninger gir oversikt over emnets faglige innhold (kunnskap) og inspirerer til egenaktivitet hos studentene (ferdigheter) ved at eksempler gjennomgås og fordelene ved bruk av kalkulator illustreres.

Regneøvelser forutsetter at studentene selv er aktive (ferdigheter). Under veiledning kan regneøvelsene føre til dypere forståelse (kunnskap) i vekselvirkning mellom instrumentelle aktiviteter og teori.
Regneøvelser i grupper skal også være med på å utvikle studentenes kommunikative evner innenfor matematikk (generell kompetanse).

Vurderingsformer

  • 1 midtprøve som teller 30%
  • 1 maple prosjekt som teller 20 %
  • 1 sluttprøve som teller 50 %

Sluttprøven er obligatorisk og må være bestått for å få karakter i emnet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no>,Arne Totland <Arne.TotlandSPAMFILTER@hit.on> - 21.11.2012