Statistikk og fysikk FB3112
Læringsutbytte
En kandidat med bestått eksamen i FB 3112 Statistikk og Fysikk skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
- Ha grunnleggende kunnskaper i beskrivende statistikk, kombinatorikk, sannsynlighetsregning og statistisk metodelære og kunne modellere relevante problemstillinger og tolke beregningsresultater og grafikk på en adekvat måte.
- Ha grunnleggende kunnskaper i elektrisitetslære og elektromagnetisme, og kunne modellere relevante problemstillinger og tolke beregningsresultater.
Ferdigheter
- Kunne lage enkel grafikk og gjennomføre enkle statistikk- og fysikkrelaterte beregninger uten bruk av datamaskin innenfor de områdene kandidaten skal ha kunnskaper om.
- Kunne relatere elektrisitetslære og elektromagnetisme til anvendte problemstillinger ved å gjennomføre resonnementer og relevante beregninger.
- Kunne benytte dataverktøyet Maple til å generere illustrasjoner og utføre krevende beregninger innenfor statistikk.
-
Kunne gjennomføre målinger og undersøkelser som danner grunnlag for god informasjonsbehandling i form av beregninger og resonnementer.
Generell kompetanse
- Ha utviklet en presis språkbruk som muliggjør god kommunikasjon med andre om problemstillinger relatert til statistikk og grunnleggende elektrisitetslære.
- Utvikle en bevissthet om at det finnes viktige etiske problemstillinger i tilknytning til innsamling, analyse, presentasjon og tolkning av data.
- Ha utviklet bevissthet om viktigheten av matematisk formalisme for å kunne løse problemer ved hjelp av statistiske modeller.
Innhold
Statistikk
Beskrivende statistikk. Sannsynlighetsbegrepet. Betinget sannsynlighet. Generelt om diskrete og kontinuerlige stokastiske variable, forventning og varians. Spesielt om binomisk, hypergeometrisk, poisson, normal og eksponensiell fordeling. Summer av stokastiske variable. Sentralgrenseteoremet. Estimering og konfidensintervall. Hypotesetesting og regresjonsanalyse. Risiko og pålitelighet.
Fysikk
Elektrisk ladning, felt og fluks. Gauss lov. Elektrisk potensial. Kapasitans og kondensatorer. Elektrisk strøm. Resistans og Ohms lov. Elektrisk effekt. Elektromagnetisk induksjon. Faradays lov. Elektriske motorer.
Arbeids- og læringsformer
Forelesninger, regneøvelser og gruppearbeid.
Motivasjon
Forelesninger gir oversikt over emnets faglige innhold (kunnskap) og inspirerer til egenaktivitet hos studentene (ferdigheter) ved at eksempler gjennomgås og mulighetene ved bruk av datakraft illustreres.
Regneøvelser forutsetter at studentene selv er aktive (ferdigheter). Under veiledning kan regneøvelsene føre til dypere forståelse (kunnskap) i vekselvirkning mellom instrumentelle aktiviteter og teori.
Gruppearbeid er til for å utvikle studentenes kommunikative evner innenfor statistikk og fysikk (generell kompetanse). I tillegg vil gruppearbeid kunne innebære mer krevende oppgaver som forutsetter kreativitet og nytenking (kunnskap).
Vurderingsformer
-
Individuell skriftlig sluttprøve i fysikk. Vekt 30%.
Tillatte hjelpemidler er kalkulator og “Formler og tabeller” ved John Haugan (uten egne notater). - Gruppearbeid i statistikk, der man blant annet benytter Maple til å løse problemer knyttet til sannsynlighetsregning og statistisk metodelære. Vekt: 10%.
- Individuell skriftlig sluttprøve i statistikk. Vekt: 60%. Alle trykte og skrevne hjelpemidler samt bruk av kalkulator og datamaskin er tillatt.
Begge sluttprøvene må være bestått for å oppnå bestått karakter i emnet.
Motivasjon
Sluttprøver vil teste i hvor stor grad den enkelte har oppnådd læringsutbyttene innen kunnskaper og ferdigheter i statistikk og fysikk. Gruppearbeid vil i tillegg teste i hvor stor grad man klarer å kommunisere statistikk internt i en gruppe og via skriftlig rapport.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Kai F. Kristensen <kai.f.kristensenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Kai Forsberg Kristensen - 20.02.2012