Instrumenteringsteknikk IA4212
Læringsutbytte
En kandidat med fullført emne Instrumenteringsteknikk skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
- Kan beskrive funksjon og virkemåte til viktig sensorer og aktuatorer (pådragsorganer)
- Kan diskutere HMS-aspekter for et målesystem, for eksempel eksplosjonssikring og lignende
- Kjenne til prinsipper for frekvensstyring av elektriske motorer og EMC problematikk.
- Kan beskrive de grunnleggende egenskapene til signaler i tid- og frekvensdomenene
- Kan tolke signaler basert på deres egenskaper i tid- og frekvensdomener
- Kan beskrive digitale modulasjonsteknikker
- Kan forklare Fourier transform, z-transform og design av digitale filtre
Ferdigheter:
- Kan håndtere tilgjengelig dokumentasjon for å kunne programmere, implementere og teste et system som inneholder sensorer og aktuatorer
- Kan beregne usikkerhet av måledata
Generell kompetanse:
- Kan beskrive arbeidet som er gjort gjennom en labjournal og muntlig presentasjon på engelsk
- Er bevisst på å ta med HMS i arbeidet med å utvikle en løsning
Innhold
- Generelt om måling og instrumenteringssystemer
- Målesystemer med elektriske målesignaler
- Kalibrering og justering
- Utvalgte måleprinsipper og sensorer
- PC-basert datainnsamling og dataanalyse vha. egnet utstyr og programvare
- Statistisk karakterisering av måledata
- Kurvetilpasning av måledata
- Usikkerhetsanalyse
- Statiske og dynamiske målinger
- Signalfiltrering
- Eksplosjonssikring (i stedet for Ex)
- Frekvensstyring og EMC
- Samplingsteoremet og folding
- Modulasjonsteknikker
- Fourier-rekke, frekvensspektra og z- transform
Arbeids- og læringsformer
Læringsutbyttet sikres gjennom en kombinasjon av forelesninger og praktiske oppgaver som inneholder både utstyr, programvare og teoriøvinger.
Vurderingsformer
Labjournal med total vekt 40 % på sluttkarakteren (individuell, gradert karakter, A–F).
Skriftlig sluttprøve med vekt 60 %.
Alle laboratorieøvinger, semesteroppgaven og sluttprøven må bestås for å bestå eksamen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Magne Waskaas <magne.waskaasSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Unni Stamland Kaasin - 09.01.2014