Tverrfaglig prosjektledelse FB6112

Læringsutbytte

En kandidat med fullført emne Tverrfaglig prosjektledelse skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

□ Kan gjøre rede for metoder for risiko- og usikkerhetsanalyse

□ Kan gjøre rede for miljøanalyseverktøy

□ Kan gjøre rede for kvalitetsstyringsmetoder

□ Kan gjøre rede for metoder for konsept- og designanalyser

□ Kan gjøre rede for metoder for kostnads- og lønnsomhetsanalyser

□ Kan gjøre rede for dokumentstyringsmetoder

□ Kan forklare hvordan HMS organiseres og styres i en virksomhet

□ Kan gjøre rede for livsløpsanalysemetoder

□ Kan gjøre rede for metoder for beregning av samfunnsnytte

Ferdigheter:

□ Kan løse tverrfaglige problemstillinger med utgangspunkt i eget fagområde

□ Kan utarbeide et prosjektbudsjett

Generell kompetanse:

□ Kan ta del i ingeniørens samfunnsansvar

□ Kunne ha et etisk perspektiv på arbeidet

□ Kan bidra i HMS-arbeid i en virksomhet

□ Kan følge opp framdriften i prosjekter

Innhold

Hensikten med emnet er å gjøre studentene i stand til å arbeide helhetlig og tverrfaglig med ingeniørfaglige problemstillinger. Emnet skal også gi studentene et bedre grunnlag for å forstå livsløpstankegang, miljømessige og samfunnsmessige konsekvenser av teknologi og for utvikling av ingeniørdannelse.

Arbeids- og læringsformer

Læringsutbyttet sikres gjennom en kombinasjon av forelesninger, kurs og prosjektarbeid. Prosjektet baserer seg på det som er lært i prosjektmetodikk og ender opp i en skriftlig rapport.

Vurderingsformer

Tverrfaglig prosjekt, teller 30 %

Individuell sluttprøve, teller 70 %

Sluttprøven og prosjektoppgaven må være bestått for å få karakter i emnet.

Det gis individuell, gradert karakter A- F både på sluttprøven og prosjektoppgaven.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Morten Pedersen <morten.pedersenSPAMFILTER@hit.no>,Harald Hasleberg <harald.haslebergSPAMFILTER@hit.no>,Frode Nysæter <frode.nysaterSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Unni Stamland Kaasin - 21.11.2014