Engelsk 1, emne 1: Engelsk språk og kommunikasjon ENG 501
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, formulert for Engelsk 1 emne 1
Kunnskap: Studenten har
grunnleggende kunnskap om ordtilfanget i engelsk og språkets grammatiske struktur med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk
kunnskap om samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i engelsktalende land
innsikt i arbeidet med å videreutvikle de grunnleggende ferdighetene i engelskfaget
grunnleggende kunnskap om barn og unges språklæring i et andrespråksperspektiv, språklæringsteorier samt noen strategier og metoder som fremmer språkutvikling
noen kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
kjennskap til læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk
kjennskap til noen lærebøker og andre læringsressurser som kan brukes i opplæringen
Ferdigheter: Studenten kan
bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være en god språkmodell for elevene
identifisere og forklare noen elementer i språkets grammatiske struktur som ær viktig for undervisning på dette nivået
identifisere og forklare noen grunnleggende språklige forskjeller og likheter mellom morsmålet og engelsk
legge till rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og utforskning av levesett og kulturuttrykk i utvalgte engelsktalende land sett i relasjon til egen kultur, med hovedvekt på skriftlige, muntlige og sammensatte tekster for barn
legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid som fremmer utvikling av lytting, skriving, lesing og tale og et gradvis større ordforråd for alle elever
anvende fagkunnskap didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
kritisk vurdere noen lærebøker og andre læremidler till bruk i opplæringen
Generell kompetanse: Studenten kan
formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
Innhold
Fagplanen for Engelsk bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010), trinn 5.-10. Utdanningen er profesjonsrettet og gir undervisningskompetanse på mellom- og ungdomstrinnet. Den er en del av en bachelorutdanning som kan være en del av en fremtidig femårig lærerutdanning med master ved høgskolen i Telemark.
Engelsk 1 for 5-10 gir en innføring i språkopplæring og fagdidaktikk og i et rikt og variert utvalg av tekster både til personlig og faglig vekst og til bruk i undervisning på mellom- og ungdomstrinnet. Emnet omfatter kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske struktur og utvikling av egen språkferdighet, tekstkompetanse og produktive ordforråd. Språkets kulturelle forankring er også en del av emnet. Engelskundervisning for 5.-10. trinn, hva som kjennetegner elevene i denne aldersgruppen og deres språkutvikling er sentralt. I tillegg gir emnet innsikt i ulike læringsaktiviteter og arbeidsmåter.
Engelsk 1 går over to semester med eksamen etter første og andre semester. Hele studiet utgjør 30 studiepoeng, oppdelt på to deler, hver på 15 studiepoeng: ENG 501 og 502. Arbeidsmengden er lik i de to semestra.
Arbeids- og læringsformer
Arbeidet i studiet vil bli organisert på flere måter: fellesførelesinger i kombinasjon med drøfting av stoff, seminartimer, gruppearbeid, framføringer og selvstudium. Det legges vekt på att studentene skaffer seg innsikt i de temaene som tas opp å kan diskutere disse. Det forventes at studentene skaffer seg den nødvendige faglitteraturen i tid og deltar aktivt i undervisningen. En del av pensumlitteraturen vil være selvvalgt, og studentene må derfor regne med selvstudium.
Den same gjelder for studenter som følgjer et nettbasert løp. Førelesinger, seminarer, etc. vil her bli gjennomført i sann tid på nett. Det vil bli oppretta diskusjonsgrupper og fellesdokument, og det vil bli lagt ut fagstoff.
I engelskfaget er utviklingen av muntlige ferdigheter viktig. Deler av undervisningen vil derfor vare obligatorisk. Dette blir beskrevet i semesterplan.
Vurderingsformer
Det vil i semesterplanen bli presentert to arbeidskrav. Disse må være bestått for å få karakterer i emnet.
Sluttvurderingen:
En skriftlig prøve (Grammatikk/Ord) på 4 timer som teller 60 % av den endelige karakteren.
En skriftlig mappeoppgave (Muntlige, skriftlige og sammansatte tekster) som teller 40 % av den endelige karakteren.
Det blir gitt gradert karakter på en karakterskala fra A til F.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter AnnKatrin Jonsson <annkatrin.jonssonSPAMFILTER@hit.no>,Risley K. Ngala <risley.k.ngalaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 01.06.2013