Produksjon for sal og scene del 1 15SKAPE

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studenten har kunnskap om regi, dramaturgi og spillestil

Studenten har grunnleggende kunnskap om kropp og stemme som uttrykksmiddel i en sceneproduksjon og/eller film

Studenten har kunnskap om hvordan moderne datateknologi kan brukes i en sceneproduksjon eller film

Studenten har grunnleggende kunnskap om scenografiske virkemidler

Ferdigheter:

Studenten kan etablere ulike sceniske rom gjennom lyd, bevegelse og visualitet

Studenten kan bruke musikalske, visuelle og dramatiske virkemidler i en sceneproduksjon og/eller film

Studenten kan bruke improvisasjon som metode i skapende prosesser

Studenten kan anvende, på et grunnleggende nivå, datateknologi til lyd-, bilde- og videobehandling

Generell kompetanse:

Studenten har generell kunnskap om scenekunst og film for ungdom

Studenten har oversikt over faglige, praktiske og tekniske elementer som er vesentlige for å gjennomføre en scene- og/eller filmproduksjon fra idé til ferdig produkt

Studenten har kompetanse i å jobbe tverrfaglig og håndtere ulike uttrykk i et komplekst prosjekt.

Innhold

Emnet "Skape for scene og film" gir innsyn i flere fagfelt knyttet til scene- og filmproduksjon. Emnet henter særlig faglige elementer fra drama, kunst-og håndverk og musikk.

Kulturforankring, idéutvikling, problemløsning og utforsking av uttrykksformer og virkemidler er viktige faktorer i utviklingen av scene- og filmproduksjoner og vektlegges i studiet.

Studiet tar sikte på å gjøre studentene i stand til å planlegge og gjennomføre og utforske kreative prosesser i en sceneproduksjon.

Studiet vil oppøve evnen til å se sammenhengen mellom de ulike faglige, kunstneriske og praktiske kompetansene som kan inngå i scene og/eller filmproduksjon.

Emnet karakteriseres ut fra handling og skapende arbeid i kollektive prosesser der uttrykksform, virkemidler og regi/komposisjon er sentrale faktorer.

Det legges vekt på å utvikle studentenes skapende evner knyttet til produksjon for scene og film.

Arbeids- og læringsformer

Forelesninger, verksteder, veiledning, gruppe- og individuelt arbeid

Vurderingsformer

Vurderingen har 2 komponenter:

Mappevurdering (gradert karakter som teller 40%)

Praktisk kunstnerisk fremføring (gradert karakter som teller 60%)

Det gis én karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E laveste ståkarakter. Hver komponent (delemne) må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Oddbjørn Lunn <Oddbjorn.LunnSPAMFILTER@hit.no>,Ingvild Birkeland <Ingvild.BirkelandSPAMFILTER@hit.no>,Tone Cronblad Krosshus <Tone.C.KrosshusSPAMFILTER@hit.no>,Jadwiga B. Podowska <jadwiga.b.podowskaSPAMFILTER@hit.no>,Ellen K. Baskår <ellen.k.baskarSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jostein Sandven - 20.12.2012