Estetikk og dannelse (Emne i master) 15EST
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studentene skal forstå:
- lærerarbeid i et filosofisk-pedagogisk perspektiv
- lærerarbeidets betydning i et ontologisk perspektiv
- likheter i tilnærming til arbeidet hos lærere og kunstnere
- betydningen av estetiske perspektiver i lærerarbeidet i barnehage og i ulike skoleslag
Ferdigheter:
Studentene skal kunne:
- analysere eget og andres forskningsarbeid i lys av estetisk teori og ulike danningsperspektiver
- diskutere lærerarbeid ut fra et filosofisk-pedagogisk perspektiv
- produsere et skriftlig selvstendig vitenskapelig arbeid under veiledning og i tråd med gjeldende formelle krav på mastergradsnivå
Generell kompetanse:
Studentene skal kunne:
- drøfte egen og andres rolle i pedagogisk arbeid i en utvidet estetisk forståelse
- være i stand til å videreføre perspektiver i forskningssammenheng som underbygger estetiske og dannende perspektiver
- analysere vitenskapelige problemstillinger med utgangspunkt i estetikk og danning
- bidra til nytenkning i pedagogisk forskning og utviklingsarbeid
Innhold
Det bygger på en forståelse av likhet i tilnærmingen til arbeidet hos lærere og kunstnere. Estetikk framstår som grunnleggende for kreativit arbeid og for tilgang til forståelsen av sanseerfaringers betydning i pedagogisk arbeid. I emnet vektlegges en historisk tilnærming til estetikk i en utvidet forståelse og til danning. Emnet skal gi studentene teoretisk innsikt og generere kunnskap som kan videreføres i eget framtidig forskningsarbeid på master-og phd-nivå.
Arbeids- og læringsformer
Forelesning, seminar, gruppearbeid og veiledning
Vurderingsformer
Emnet har et individuelt arbeidskrav (2000 - 2400 ord). Dette er en tekst hvor studentene skal presentere utvalgte deler av pensum og vurdere aktualitet for eget pedagogisk arbeid. Arbeidskravet vurderes som bestått/ikke bestått og må være bestått før oppstart på avsluttende vurdering. Studentene har rett til en times veiledning.
Avsluttende vurdering består av en individuell skriftlig hjemmeoppgave (3200 – 3600 ord). Denne skal ta utgangspunkt i deler av pensum og rettes mot et eventuelt videre arbeid med estetikk- og danningsperspektiver i mastergradsoppgaven. Avsluttende eksamen vurderes ut fra gradert skala, hvor A er beste karakter og karakteren F er ikke bestått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Kari Søndenå <kari.sondenaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 24.05.2013