Individ, samfunn og helse 986-E1

Læringsutbytte

Kunnskapsmål:

Mål for emne 1 er at studenten:

  • Har inngående kunnskap om lovverket og de politiske/administrative virkemidler for det helsefremmende og forebyggende arbeid i kommunehelsetjenesten
  • Har avansert kunnskap om og vurderer kritisk det ideologiske, teoretiske og praktiske grunnlaget i helsefremmende og forebyggende arbeid
  • Har kunnskap om andre yrkesgruppers oppgaver og ansvar spesielt innen helsefremmende og forebyggende arbeid
  • Har inngående kunnskap om forholdet mellom oppvekstvilkår og helse
  • Har kunnskaper om faktorer som fremmer og hemmer barn og unges helse og utvikling
  • Har inngående kunnskaper om barnevaksinasjonsprogrammet
  • Har kunnskaper som er nødvendig for å delta i miljørettet helsevern og smittevernarbeid.
  • Har inngående kunnskap om ulike historiske og kulturelle betydninger for helsefremmende og forebyggende arbeid med barn, unge og deres familie

Ferdighetsmål:

  • Kan analysere og forholder seg kritisk til ulike informasjonskilder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • Kan reflektere kritisk over sammenhengene mellom kultur, samfunnsutvikling, familieforhold, økonomi og teknologi i forhold til barns og unges oppvekstvilkår og helse
  • Kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområder i hovedemne 1
  • Kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innen barnevaksinasjonsprogrammet

Generell kompetanse:

  • Kan kommunisere om faglige problemstillinger innen helsestasjons- og skolehelsetjenesten, og forholde seg kritisk og innovativt til ansvar og oppgaver innen helsesøstertjenesten

Innhold

Delemne 1.1: Rammebetingelser

  • Velferdstatsutvikling og organisering
  • Lover og forskrifter
  • Folkehelsearbeid
  • Samarbeidsarenaer - faglig, tverrfaglig og flerfaglig

Delemne 1.2: Helsefremmende og forebyggende arbeid

  • Ideologisk, teoretisk, praktisk fundament og etiske dilemmaer
  • Helsesøsters mandat og virksomhet
  • Helseutfordringer i tiden
  • Epidemiologi
  • Smittevern - Barnevaksinasjonsprogrammet
  • Miljørettet helsevern

Delemne 1.3: Teoretiske perspektiver på helse og kulturens betydning for barns helse og oppvekst

  • Vitenskap, forskning og praksis
  • Sosioøkonomiske og kulturelle vilkår
  • Familie, livsløp, livskvalitet

Delemne 1.4: Oppvekstvilkår

  • Ernæring
  • Oppvekstmiljø
  • Samspill i familien
  • Vekst og utvikling

Arbeids- og læringsformer

Det er planlagt 5 samlinger à 5 dager, 3 studiekrav derav 1 uke observasjonspraksis (studiekrav 2). Emnet avsluttes med en individuell hjemmeeksamen (Studiekrav 3).

Vurderingsformer

986-E1 ST1 Vaksinasjon - Veiledet punktpraksis

Veiledet punktpraksis: 1 dag vaksinering i skolehelsetjenesten

Vurdering; Bestått/Ikke bestått

986-E1 ST2 Observasjonspraksis

Praksis 1 uke må være gjennomført før emne 2.

986-E1 ST3 Individ, samfunn og helse
Individuell skriftlig hjemmeeksamen relatert til helsesøsters arbeidsfelt og yrkesutøvelse i forhold til teori og praksis i emne1.

Omfanget er 3000 ord.

Vurdering: Bestått/Ikke bestått

Studiekravene må være bestått før emne 2.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Berit Margrethe Sandvik <Berit.SandvikSPAMFILTER@hit.no> - 12.02.2013